سوزن خشک (درای نیدلینگ) به انگلیسی dry needling درمانی است که برای مشکلات درد و حرکت مرتبط با نقاط ماشه‌ای میوفاسیال استفاده می‌شود. با استفاده از این تکنیک، سوزن‌های نازکی را داخل یا نزدیک نقاط ماشه‌ای می‌کنند. سوزن‌ها عضلات شما را تحریک کرده و باعث انقباض یا کشیدگی آن‌ها می‌شود. این کار به تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی شما کمک می‌کند.

سوزن خشک چیست

سوزن خشک چیست؟

سوزن خشک تکنیکی است که متخصص طب فیزیکی و سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های درمانی آموزش دیده برای درمان دردهای اسکلتی عضلانی و مشکلات حرکتی از آن استفاده می‌کنند. تقریباً همیشه به عنوان بخشی از یک برنامه مدیریت درد بزرگتر که می‌تواند شامل ورزش، کشش، ماساژ و تکنیک‌های دیگر باشد، استفاده می‌شود. در طول این درمان، متخصص سوزن‌های نازک و تیزی را داخل پوستتان وارد می‌کند تا نقاط ماشه‌ای زیرین میوفاسیال را درمان کند.

در لغت «میوفاسیال»، «میو» به معنای «عضله» است. فاشیا بافت همبند نازک و سفید رنگی است که دور عضلاتتان پیچیده شده است.

نقاط ماشه‌ای نواحی گره خورده و حساسی‌اند که در عضلات شما رشد می‌کنند. نقاط ماشه‌ای بسیار حساس‌اند و هنگام لمس می‌توانند دردناک باشند. گاهی اوقات، یک نقطه ماشه‌ای ممکن است نزدیک محل دردتان باشد. اما آنها اغلب علت درد ارجاعی محسوب می‌شوند. درد ارجاعی دردی است که قسمت دیگری از بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پزشکان از سوزن برای کاهش نقاط ماشه‌ای استفاده می‌کنند. وقتی سوزن خشک روی عضلات و بافت‌های شما اعمال می‌شود، می‌تواند باعث کاهش سفتی، افزایش جریان خون و کاهش درد موضعی و ارجاعی شود. متخصصان از سوزن‌های خالی استفاده می‌کنند که حاوی هیچ نوع دارویی نیست. به همین دلیل است که این تکنیک “خشک” نامیده می‌شود. هیچ چیزی به بدن شما تزریق نمی‌شود. تزریق نقطه ماشه‌ای متفاوت است. آن‌ها حاوی دارو هستند و توسط پزشک انجام می‌شوند.

نام‌های دیگر روش سوزن خشک، سوزن خشک نقطه ماشه‌ای و تحریک عضلانی است.

سوزن خشک چگونه کار می‌کند؟

وقتی عضله‌تان بیش از حد استفاده می‌شود، دچار بحران انرژی می‌شود که در آن فیبرهای عضلانی خون کافی دریافت نمی‌کنند. وقتی هم خون طبیعی را دریافت نمی‌کنند، اکسیژن و مواد مغذی را نخواهند داشت که به ماهیچه اجازه دهد به حالت استراحت طبیعی خود بازگردد.

در این شرایط بافت نزدیک نقطه ماشه‌ای اسیدی‌تر می‌شود. اعصاب شما حساس شده، که این ناحیه را دردناک می‌سازد.

تحریک نقطه ماشه‌ای با سوزن به بازگرداندن جریان خون طبیعی کمک می‌کند تا فشار را از این ناحیه بردارد. احساس گزگز شدن همچنین می‌تواند رشته‌های عصبی را که مغزتان را تحریک می‌کنند تا اندورفین، داروی مسکن بدن شما را آزاد نماید، متوقف سازد.

وقتی پزشک نقطه ماشه‌ای را پیدا می‌کند، یک سوزن را از طریق پوست مستقیماً در آن وارد می‌کند. آن‌ها ممکن است سوزن را کمی به اطراف نیز حرکت دهند تا سعی کنند آنچه را که واکنش انقباض موضعی نامیده می‌شود – اسپاسم سریع عضله– دریافت کنند. این واکنش می‌تواند نشانه خوبی از واکنش عضله شما باشد.

برخی از افراد تقریباً بلافاصله پس از یک جلسه سوزن خشک احساس بهبودی در درد و تحرک خود می‌کنند. برای دیگران، بیش از یک جلسه طول می‌کشد.

آیا سوزن خشک درد دارد؟

نقاط ماشه‌ای معمولاً هنگام لمس دردناک هستند. بنابراین، قبل از سوزن زدن، ممکن است وقتی متخصص نقطه ماشه‌ای را پیدا می‌کند، کمی درد را تجربه کنید.

همچنین ممکن است در حین سوزن زدن احساس ناراحتی کنید. گاهی اوقات، مردم احساس نمی‌کنند که سوزن وارد می‌شود، زیرا سوزن بسیار کوچک است، اما در بعضی شرایط هم، آنرا احساس می‌کنند. هنگامی که سوزن در نقطه ماشه قرار دارد، می‌تواند دردناک باشد و باعث پاسخ انقباضی شود. پس از آن، شاید در نزدیکی محل قرار دادن احساس گرفتگی یا درد داشته باشید، اما مهم است که به حرکت و کشش ادامه دهید.

کاربردهای سوزن خشک

سوزن خشک ممکن است به تسکین درد و افزایش دامنه حرکتی کمک کند. شرایطی که سوزن خشک درمان کننده است عبارتند از:

• مشکلات مفاصل.
  • مشکلات دیسک.
  • تاندونیت.
  • سردردهای میگرنی و تنشی.
  • مشکلات فک و دهان، مانند اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ).
  • واخوردگی گردن.
  • اختلالات حرکتی مکرر، مانند سندرم تونل کارپال.
  • مشکلات ستون فقرات.
  • درد لگن.
  • گرفتگی پا.
  • گرفتگی عضلات
  • درد خیالی
  • درد عصب، عارضه زونا.

چه کسانی نباید درمان با سوزن خشک را انجام دهند؟

گروه‌های خاصی از افراد هستند که نباید سوزن خشک دریافت کنند. متحصصان این روش را برای کودکان زیر 12 سال توصیه نمی‌کنند زیرا ممکن است دردناک باشد. شما و فرزندتان هر دو باید رضایت خود را مطرح کنید و ابتدا باید گزینه‌های کمتر تهاجمی را در نظر بگیرید. سایر گروه‌هایی که باید قبل از دریافت سوزن حشک با پزشک خود مشورت کنند شامل این افرادند:

• باردار هستند.
  • قادر به درک درمان نیستند.
  • از سوزن بسیار می‌ترسند (تریپانوفوبیا).
  • سیستم ایمنی‌شان به خطر افتاده است.
  • به تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند.
  • از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند.

نحوه انجام عمل سوزن خشک

قبل از درمان سوزن خشک چه اتفاقی می افتد؟

قبل از هر گونه درمان سوزن خشک، پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. آن‌ها باید تعیین کنند آیا سوزن خشک برای شما مناسب است یا خیر. اگر فکر می‌کنند شما کاندید این درمان هستید، نحوه عملکرد درمان را توضیح می‌دهند و به هر سوالی که دارید پاسخ خواهند داد.

در روز درمان، باید لباس راحتی بپوشید. چیزی بپوشید که به متخصص شما اجازه دهد به راحتی به منطقه درمان دسترسی داشته باشد. در غیر این صورت، او لباس یا روپوش به شما می‌دهد.

متخصص شما را به یک اتاق امتحان خصوصی یا یک بخش پرده از یک اتاق بزرگ‌تر می‌برد. شما در صورت لزوم لباس خود را عوض خواهید کرد و آنها شما را در موقعیت مناسب برای درمان قرار می‌دهند.

در طول درمان سوزن خشک چه اتفاقی می افتد؟

ابتدا، متخصص محل درمان را استریل کرده و سوزن را آماده می‌کند. سوزن‌ها همیشه یکبار مصرف، استریل و بهداشتی‌اند. سپس، آن‌ها از یک دست یا انگشتان خود برای احساس (لمس) آن ناحیه برای تعیین نقطه ماشه استفاده می‌کنند. با دست دیگر، سوزن را – که توسط یک لوله راهنمای پلاستیکی احاطه شده- روی آن ناحیه قرار می‌دهند. لوله راهنما به متخصص کمک می‌کند تا در حین کار با یک دست، سوزن را دقیقاً در جای خود بزند.

متخصص به آرامی سوزن را به لایه بالایی پوست شما (اپیدرم) می زند و لوله راهنما را دور می‌اندازد. تکنیکی که متخصص استفاده می‌کند ممکن است متفاوت باشد. تکنیک‌های رایج سوزن خشک عبارتند از:

• سطحی: سوزن را 5 تا 10 میلی متر در لایه زیرین پوست شما (بافت زیر جلدی) بالاتر از نقطه ماشه وارد می‌کند.
  • عمیق: سوزن را فراتر از بافت زیر سطحی به عمق عضله شما وارد می‌کند تا به نقطه ماشه‌ای نفوذ کند.

بسته به تکنیک، متحصص ممکن است سوزن را برای مدت کوتاهی از دو ثانیه تا 20 دقیقه در جای خود بگذارد. آن‌ها همچنین می‌توانند از تکنیک پیستونینگ استفاده کنند. این روش که به آن تکنیک داخل و خارج نیز می‌گویند، بدین ترتیب است که به سرعت سوزن را در بافت بالا و پایین می‌برد.

متخصص شاید تنها از یک تا دو سوزن در طول اولین درمان استفاده کند. وقتی پاسخ شما به روش را ببینند، ممکن است شروع به استفاده از سوزن‌های بیشتری کند. بستگی به شرایط شما دارد. به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است از 10 تا 15 سوزن در امتداد ستون فقرات برای درمان کمر استفاده کنند.

در طول درمان، ممکن است احساس درد یا انقباض عضلانی داشته باشید. این احساسات طبیعی‌اند و نشانه این است که عضلات شما به درمان پاسخ می‌دهند.

بعد از عمل سوزن خشک چه اتفاقی می افتد؟

پس از درمان سوزن خشک، متخصص سوزن را برمی دارد و پوست شما را برای هر گونه واکنش بررسی می‌کند. آن‌ها سوزن را در یک ظرف مخصوص دور می‌اندازند.

سپس از شما می‌خواهد به آرامی بلند شوید. اگر هر گونه سرگیجه‌ای را تجربه می‌کنید، قبل از خروج از مطب لازم است بنشینید و استراحت کنید.

پس از درمان، حتماً مقدار زیادی آب بنوشید تا هیدراته بمانید. ممکن است پس از درمان افزایش درد عضلانی را تجربه کنید، اما مهم است به حرکت ادامه دهید. این طبیعی است و احتمالاً 24 تا 36 ساعت طول می‌کشد. می‌توانید مقداری کبودی را در نزدیکی ناحیه تحت درمان مشاهده کنید. این کبودی نیز می‌تواند تا یک هفته ادامه داشته باشد.

مزایای درای نیدلینگ

مزایای سوزن خشک چیست؟

به عنوان بخشی از برنامه کلی درمان، سوزن خشک فواید زیادی دارد. این روش ارزان و به طور کلی بی خطر است. اگر توسط یک متخصص انجام شود، خطر عوارض کمی دارد.

تحقیقات نشان داده سوزن خشک می‌تواند نقاط ماشه‌ای شما را آزاد کند، که باعث تسکین درد و سفتی عضلات خواهد شد. حذف نقاط ماشه‌ای انعطاف پذیری تان را افزایش داده و دامنه حرکتی شما را بهبود می‌بخشد.

عوارض جانبی و احتمالی سوزن خشک چیست؟

شایع‌ترین عارضه جانبی سوزن خشک درد در حین و بعد از درمان است.

سایر عوارض جانبی معمولاً جزئی هستند. آن‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• سفتی، سختی.
  • کبودی در محل ورود سوزن یا نزدیک آن.
  • غش کردن.
  • خستگی.

خطر عفونت نیز وجود دارد. حتماً متخصص باید آموزش کافی دیده باشد.

عوارض جانبی جدی بسیار نادر است. با این حال، اگر خونریزی از محل تزریق را تجربه کردید، آنجا را محکم فشار دهید و با متخصص یا پزشک خود تماس بگیرید. اگر تنگی نفس داشتید، با متخصص یا پزشک خود تماس بگیرید. اگر سوزن در ناحیه قفسه سینه شما وارد شود، می‌تواند باعث فروپاشی ریه (پنوموتوراکس) شود. این بسیار نادر است اما نیاز به اشعه ایکس از قفسه سینه و مراقبت بیشتر دارد.

تفاوت بین سوزن خشک و طب سوزنی

تفاوت طب سوزنی با سوزن خشک چیست؟

سوزن خشک مشابه طب سوزنی نیست. هر دو روش شامل نفوذ به پوست شما با سوزن است. آن‌ها از یک نوع سوزن استفاده می‌کنند، اما این همان جایی است که شباهت‌ها به پایان می‌رسد.

متخصصان مختلف با آموزش‌های متفاوت، سوزن خشک را انجام می‌دهند. طب سوزنی توسط متخصصان طب سوزنی دارای مجوز و مبتنی بر طب شرقی انجام می‌شود، در حالی که سوزن خشک در طب غربی و ارزیابی الگوهای درد، وضعیت بدن، الگوهای حرکتی معیوب و تست‌های ارتوپدی است.

طب سوزنی دردهای اسکلتی عضلانی را درمان می‌کند و در کنار آن برای سایر سیستم‌های بدن نیز استفاده می‌شود. سوزن خشک بافت عضلانی را با هدف کاهش درد، غیرفعال کردن نقاط ماشه‌ای و بهبود حرکت درمان می‌کند. معمولاً به عنوان بخشی از یک رویکرد توانبخشی گسترده‌تر که شامل سایر درمان‌های توانبخشی است، استفاده می‌شود.

دکتر خوب برای درمان با سوزن خشک

سوزن خشک یک تکنیک بی خطر، کم دردناک و اغلب بسیار مؤثر برای افرادی است که دارای مشکلات اسکلتی عضلانی خاصی هستند. بسیاری از مردم دریافته‌اند که این درمان در بهبود کیفیت زندگی‌شان باعث تغییر رویه می‌شود. اما مطمئن شوید که قبل از شروع درمان با پزشک خود صحبت کنید. در حالی که ایمن در نظر گرفته می‌شود، تهاجمی است. پزشک احتمالاً ابتدا درمان‌های محافظه کارانه تری را توصیه کند.

دکتر آنا آوامهر متخصص ستون فقرات و طب فیزیکی با روش های ابداعی خود برای درمان درد بیماران عزیز آماده خدمت رسانی به هموطنان داخل و خارج از ایران می باشد. برای دریافت هر گونه مشاوره یا هزینه عمل سوزن خشک لطفا با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید، همکاران ما اطلاعات لازم را در این خصوص در اختیار شما قرار خواهند داد.