بورسیت ورم دردناکی است که معمولاً در اطراف مفاصل ایجاد می‌شود. در شانه‌ها، آرنج‌ها، زانوها و پاها شایع است. اگر شغل یا سرگرمی داشته باشید که فشار زیادی به مفاصلتان وارد می‌کند، احتمال ابتلا به آن بیشتر است.

بورسیت ورم دردناک در یک کیسه کوچک پر از مایع به نام بورس است. بورسا (جمع بورس) فضاهای بالشتکی را در اطراف استخوان‌ها و سایر بافت‌ها ایجاد می‌کنند. آن‌ها مانند پوشش حبابی هستند که از ساختارهای سراسر بدن شما محافظت می‌کند. بورس‌ها فضاهای بین استخوان‌ها و بدن را حفظ می‌نمایند:

• عضلات
  • تاندون‌ها
  • پوست

بورسیت زمانی اتفاق می افتد که بورسا تحریک شده و ورم می‌کند. شایع‌ترین علل بورسیت استفاده بیش از حد و فشار بیش از حد بر بورس است. درد ناشی از بورس ملتهب ممکن است به طور ناگهانی ایجاد شود یا به مرور زمان شکل بگیرد.

انواع بورسیت

بیش از 150 بورس در بدن شما وجود دارد. بورسیت می‌تواند هر یک از آنها را تحت تأثیر قرار دهد. به احتمال زیاد در مفاصلی که برای حرکات تکراری استفاده می‌کنید یا در مکان‌هایی که فشار زیادی وارد می‌کنید دچار بورسیت می‌شوید، از جمله:

• شانه‌ها (بورسیت ساباکرومیال).
  • آرنج (بورسیت آرنجی- که گاهی اوقات آرنج معدنچیان یا آرنج بارفلای نامیده می‌شود).
  • زانوها (بورسیت پیش کشکک – زانوی خدمتکار خانه).
  • پاها (مخصوصاً در نزدیکی پاشنه، شست پا یا گردی پا).
  • کفل‌ها (بورسیت ایلیوپتینال یا تروکانتر).
  • نشیمنگاه (بورسیت ایسکیال یا نشیمنگاه بافندگان).

ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است به انواع مختلف بورسیت با یک نام خاص اشاره کنند، اما همه آنها مشکل یکسانی دارند – تورم در داخل و اطراف بورس.

علائم بورسیت

علائم بورسیت چیست؟

شایع‌ترین علائم بورسیت عبارتند از:

• درد، به خصوص زمانی که قسمت آسیب دیده بدن خود را حرکت می‌دهید.
  • دامنه حرکتی محدود (تا چه حد می‌توانید یک عضو بدن را حرکت دهید).
  • ورم.

اگر عفونتی دارید که باعث بورسیت می‌شود، ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشید، از جمله:

• تغییر رنگ یا قرمزی روی پوست.
  • احساس گرما یا حرارت.
  • تب.
  • لرز.

چه چیزی باعث بورسیت می‌شود؟

حرکات تکراری – مانند پرتاب توپ بیسبال یا بلند کردن جعبه‌های سنگین در محل کار معمولاً باعث بورسیت می‌شود. گذراندن زمان در موقعیت‌هایی که به قسمت خاصی از بدن شما فشار وارد می‌کند (مانند زانو زدن) نیز می‌تواند باعث آن شود.

در موارد نادر جراحات و عفونت‌ها نیز می‌توانند باعث بورسیت شوند.

فعالیت‌هایی که می‌توانند منجر به بورسیت شوند عبارتند از:

• نجاری.
  • باغبانی و شن کشی.
  • رنگ آمیزی.
  • وضعیت نامناسب یا حالت بد مفصل یا استخوان (به دلیل طول‌های مختلف پا، خارهای استخوانی یا آرتریت در مفصل).
  • جارو کردن.
  • بیل زدن.
  • انجام ورزش‌هایی مانند تنیس، گلف و بیس بال.
  • ساز زدن.

عوامل خطر بورسیت

هر کسی ممکن است بورسیت را تجربه کند. افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند عبارتند از:

• ورزشکاران.
  • افرادی که کار فیزیکی یا کار یدی انجام می‌دهند.
  • نوازندگان.

افراد مبتلا به بیماری‌های خاص در معرض خطر بالاتری از بورسیت هستند، از جمله:

• آرتروز (به ویژه آرتروز التهابی مانند نقرس و آرتریت پسوریاتیک).
  • دیابت.
  • بیماری تیرویید.

بورسیت چگونه تشخیص داده می‌شود؟

متخصص طب فیزیکی بورسیت را با یک معاینه فیزیکی تشخیص می‌دهد. آن‌ها از شما در مورد علائمتان می‌پرسند و ناحیه اطراف قسمت آسیب دیده بدن را بررسی می‌کنند. به پزشک خود بگویید قبل از اینکه برای اولین بار علائم را مشاهده کنید چه کار می‌کردید و اینکه آیا شغل یا سرگرمی شما نیاز به انجام یک حرکت تکراری دارد یا خیر.

چه آزمایشاتی برای تشخیص بورسیت انجام می‌شود؟

پزشک ممکن است از برخی آزمایشات برای تشخیص بورسیت استفاده کند، از جمله:

• اشعه ایکس برای شناسایی مشکلات دیگر
  • سونوگرافی یا ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) برای تشخیص بورس‌های متورم.
  • آزمایش خون برای بررسی عفونت.
  • آسپیراسیون (نمونه برداری از مایعات) بورس آسیب دیده در صورتی که فکر می‌کنند عفونی است.

تمرینات ورزشی برای درمان بورسیت

بهترین راه برای درمان بورسیت چیست؟

معمولاً استراحت تنها چیزی است که برای درمان بورسیت نیاز دارید. از فعالیت یا موقعیت‌هایی که بورس شما را تحریک می‌کند خودداری کنید.

استراحت کردن از فعالیت‌هایی که به آن قسمت از بدن شما فشار وارد می‌کند، به آن زمان برای بهبودی و جلوگیری از آسیب بیشتری می‌دهد. از پزشک خود بپرسید چه مدت به استراحت و اجتناب از فعالیت‌های بدنی نیاز دارید.

پزشک ممکن است درمان‌های خانگی را برای کاهش درد و ورم در حین بهبود بورس پیشنهاد دهد:

• ناحیه آسیب دیده را بالا ببرید.
  • مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا استامینوفن مصرف کنید. بیش از 10 روز متوالی نباید بدون مشورت با پزشک خود مسکن مصرف کنید.
  • روی آن قسمت یخ بگذارید. یک کمپرس سرد یا کمپرس یخ پیچیده شده در یک حوله نازک را به مدت 15 دقیقه هر بار چند بار در روز روی آن ناحیه قرار دهید.
  • آن ناحیه گرم کنید (مثلاً یک پد گرم کننده یا یک بطری آب گرم پیچیده شده در حوله استفاده کنید). پزشک ممکن است یخ و گرمای متناوب را پیشنهاد کند.
  • برای نگه داشتن ناحیه آسیب دیده از آتل، بند یا بریس استفاده کنید.

اکثر موارد بورسیت با استراحت و درمان‌های خانگی خود به خود بهبود می‌یابند. اما پزشک ممکن است گزینه‌های درمانی دیگری را توصیه کند، از جمله:

• اگر عفونت دارید آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • فیزیوتراپی برای افزایش دامنه حرکتی.
  • کاردرمانی برای یادگیری نحوه حرکت به گونه‌ای که به ناحیه فشار وارد نشود.
  • تزریق کورتیکواستروئید برای کاهش التهاب و درد.
  • جراحی برای برداشتن بورس در صورتی که سایر درمان‌ها مؤثر نبودند و همچنان علائم را برای شش ماه یا بیشتر تجربه می‌کنید.

نکات مهم برای پیشگیری از مبتلاء شدن به بورسیت

چگونه می‌توانم از بورسیت جلوگیری کنم؟

بهترین راه برای جلوگیری از بورسیت این است که از فشار بیش از حد بر بدن خودداری کنید. برای جلوگیری از بورسیت:

• وضعیت یا تکنیک مناسب برای ورزش یا فعالیت‌های کاری را بیاموزید.
  • برای جلوگیری از آسیب، ورزش‌ها یا فعالیت‌های جدید را انجام دهید.
  • از نشستن یا زانو زدن زیاد خودداری کنید. این وضعیت‌ها فشار زیادی به مفاصل شما وارد می‌کند.
  • زمانی که زانو می‌زنید یا به آرنج خود تکیه می‌دهید از کوسن و زانو بند استفاده کنید.
  • اگر در حال انجام یک کار تکراری هستید، استراحت کنید.

بورسیت معمولاً چقدر طول می‌کشد؟

بورسیت معمولاً کوتاه مدت است. اکثر افراد ظرف چند هفته بهبود می‌یابند. توصیه‌های پزشک خود را دنبال کنید و قبل از بهبود بورس، فعالیت‌های بدنی‌تان را از سر نگیرید. حتی اگر درد شما بهبود یابد، فشار بر بورس شما قبل از بهبود کامل، خطر آسیب مجدد به آن را افزایش می‌دهد.

آیا در دوران نقاهت از بورسیت باید از کار یا مدرسه فاصله بگیرم؟

اگر یک حرکت تکراری که بخشی از شغل یا تحصیل شماست باعث بورسیت شود، ممکن است لازم باشد در دوران نقاهت از کار یا مدرسه دور شوید. به پزشک خود در مورد روال معمول زندگی‌تان بگویید و آنها توضیح خواهند داد که در هنگام استراحت بورس آسیب دیده، کدام بخش از آن را باید تغییر دهید یا استراحت کنید.

اگر بورسیت درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

هر چه مدت بیشتری بر بورس آسیب دیده فشار وارد کنید، بهبودی آن بیشتر طول می‌کشد. همچنین خطر ابتلا به بورسیت مزمن (بورسیتی که در همان ناحیه می‌آید و می‌رود) را افزایش می‌دهد.

بورسیت مزمن

شما می‌توانید بیش از یک بار در همان ناحیه دچار بورسیت شوید. وقتی دوره‌های بورسیت مکرر دارید، به عنوان یک بیماری مزمن (طولانی مدت) در نظر گرفته می‌شود. بورسیت ممکن است بیاید و برود. همان نوع تحریکی که باعث التهاب اولیه شد، می‌تواند باعث ایجاد یک دوره جدید شود. شروع دوباره ممکن است به بورس آسیب برساند و تحرک شما را در آن مفصل کاهش دهد.

چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنم؟

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به یک پزشک مراجعه کنید:

• دردی که در فعالیت‌های روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند.
  • دردی که در طی چند روز با درمان خانگی بهبود نمی‌یابد.
  • بورسیت که عود می‌کند (عود می‌کند).
  • تب.
  • تغییر رنگ یا قرمزی، ورم یا احساس گرما در ناحیه آسیب دیده.

چه سوالاتی باید از پزشکم بپرسم؟

• کدام نوع بورسیت دارم؟
  • آیا به هیچ آزمایشی نیاز خواهم داشت؟
  • به کدام درمان‌ها نیاز خواهم داشت؟
  • چه مدت به استراحت نیاز دارم؟
  • چه زمانی می‌توانم ورزش یا سایر فعالیت‌های بدنی را از سر بگیرم؟

سؤالات متداول

تفاوت بورسیت و آرتروز چیست؟

آرتروز و بورسیت هر دو بر مفاصل شما تأثیر می‌گذارند. بورسیت معمولاً یک مشکل کوتاه مدت است که به دلیل استفاده بیش از حد یا فشار بیش از حد بر بورس اطراف یکی از مفاصل ایجاد می‌شود. آسیب طولانی مدت ایجاد نمی‌کند مگر اینکه به آن ناحیه فشار وارد کنید.

آرتروز زمانی اتفاق می افتد که غضروف مفصل به مرور زمان از بین می‌رود. آرتروز معمولاً یک بیماری طولانی مدت است که باید تا آخر عمر آن را مدیریت کنید.

تفاوت بورسیت و تاندونیت چیست؟

بورسیت و تاندونیت هر دو شرایط دردناکی هستند که زمانی اتفاق می‌افتند که بافت بدن شما تحریک و متورم شود. بورسیت التهاب در یک یا چند بورس است.

تاندونیت التهاب یا تحریک تاندون است. تاندون‌ها قطعاتی از بافت همبند بین ماهیچه‌ها و استخوان‌ها هستند. تاندونیت می‌تواند حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (طولانی مدت) باشد.

انجام یک فعالیت تکراری می‌تواند باعث بورسیت و تاندونیت شود – مانند انجام حرکات یکسان برای یک ورزش یا استفاده مکرر از همان قسمت بدن برای انجام کارهای فیزیکی.

مشاوره رایگان درمورد بورسیت

بورسیت دردناک است و اینکه بدانید شغل یا سرگرمی مورد علاقه‌تان باعث ایجاد آسیب در بدن شما می‌شود ناامید کننده خواهد بود. خبر خوب این که بورسیت معمولاً قابل پیشگیری است. اولین قدم این است که بفهمید کدام حرکات باعث تحریک شده است.

دکتر آنا آوامهر متخصص ستون فقرات و طب فیزیکی به شما کمک می‌کند تا درمان‌هایی را پیدا کنید که به بورس‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند و راه‌حل‌هایی برای پیشگیری از بورسیت در آینده پیدا کنید. در بهبودی خود عجله نکنید، تا زمانی که پزشک پیشنهاد می‌کند استراحت کنید. ممکن است نادیده گرفتن ورزش یا فعالیتی که هر روز به انجام آن عادت دارید آزاردهنده باشد، اما مهم است که به بدن خود تمام زمانی را که برای بهبودی نیاز دارد اختصاص دهید.