تزریق پی آر پی به کمر یک روش درمانی غیر جراحی و نوظهور است که با کمک آن می‌توان بسیاری از عارضه‌های اسکلتی عضلانی را به طور طبیعی ترمیم کرد. این روش درمانی پتانسیل درمان بسیاری از عارضه‌ها در زمینه کمر و دیگر بخش‌ها را دارا است.

تزریق پی آر پی به کمر

پی آر پی کمر چیست؟

پی آر پی یا پلاسمای غنی با پلاکت به ماده‌ای گفته می‌شود که در واقع جزئی از خون بوده و فاکتور‌های خاص و پروتئین آن را به همراه دارد. در حال حاضر برای تزریق prp به کمر از اجزای پلاسمای خون استفاده می‌کنند. تزریق این مواد به بافت‌های بدن از جمله کمر با تولید سلول‌های جدید و سالم می‌تواند قسمت‌های آسیب دیده بافت را برای تولید سلول‌های جدید تحریک کند. همچنین با تزریق پی آر پی به دلیل حضور فاکتور رشد در بافت مورد نظر، سرعت ترمیم نیز افزایش می‌یابد. در حال حاضر بسیاری از افراد از جمله ورزشکاران برای ترمیم آسیب دیدگی‌های خود از روش تزریق پی آر پی به کمر استفاده می‌کنند.

کاربرد‌های پی آر پی

تزریق پی آر پی می‌تواند در موارد بسیاری برای کاهش آسیب مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از تزریق پی آر پی درمان کمر درد و رباط‌های نخاعی است. در این روش تزریق به ربات‌ها و دیسک‌های بین مهره‌های ستون فقرات و مفاصل انجام می‌شود. همچنین می‌تواند به بهبود این بافت‌ها و تسکین درد نیز کمک کند.

از دیگر موارد استفاده از تزریق prp می‌توان به ترمیم تاندون آسیب دیده و یا درمان آرتروز زانو اشاره کرد. در صورتی که این آسیب‌ها از طریق فیزیوتراپی و یا دیگر روش‌ها بهبود نیابد معمولاً تزریق پی آر پی تجویز خواهد شد.

این تزریق برای بازسازی غضروف در درمان آرتروز بسیار مؤثر خواهد بود. همچنین در صورت کشیدگی رباط و یا آسیب دیگر این بخش از بدن نیز می‌توان از روش پی آر پی استفاده کرد.

از دیگر موارد مهم استفاده از تزریق پی آر پی برای بهبود می‌توان به درمان مشکلات مربوط به آسیب عضلات، شکستگی استخوان‌ها یا استفاده همزمان در جراحی برای ترمیم ‌شانه و یا پارگی رباط‌های زانو و پی آر پی صورت اشاره کرد.

در برخی موارد و بنابر تشخیص متخصص طب فیزیکی بیمار می‌تواند برای کاهش درد و درمان درد‌های پایین کمر از تزریق پی آر پی به کمر استفاده کند. در صورتی که روش‌های درمانی دیگر مانند محدود کردن فعالیت‌ها، استفاده از دارو، فیزیوتراپی و یا کایروپراکتیک به همراه تزریق استروئید مثمر ثمر نباشد، از پلاسمای غنی از پلاکت برای کاهش درد و بهبود استفاده می‌شود.

مراحل تزریق پی آر پی به کمر

پی آر پی برای کدام بیماری‌ها در ناحیه کمر استفاده می‌شود؟

تزریق پی آر پی ممکن است نتایج مختلفی در بر داشته باشد. اما در اکثر موارد نتیجه رضایت بخش مشاهده شده است. از اصلی‌ترین کاربرد‌های این روش درمانی استفاده از آن برای مشکلات مربوط به ناحیه کمر است. افرادی که از بیماری‌های مربوط به آسیب دیسک از جمله بیماری دژنراتیو دیسک یا همان کم آبی رنج می‌برند، می‌توانند از این روش برای درمان استفاده کنند. دیگر بیماری‌های این ناحیه از بدن شامل:

• آرتروز مفاصل فاست
  • بیماری آتروفی و ضعف در ناحیه عضلات مربوط به مولتی فیدوس
  • مشکلات مربوط به بیرون زدگی دیسک و فشار روی ناحیه عصبی
  • جراحی فیوژن ستون فقرات

است که در همگی آن‌ها امکان تزریق و دریافت نتیجه از روش prp برای بهبود بافت آسیب دیده وجود دارد.

پی آر پی در بیماری‌های ستون فقرات کمری و نحوه کاربرد آن

دیسک‌ها در بین مهره‌های ستون فقرات دارای سطح غضروفی بوده و در صورت آسیب امکان ترمیم آن وجود ندارد. بیماری دژنراتیو دیسک یا همان تخریب دیسک بین مهره‌ای می‌تواند در اثر عوامل مختلف ایجاد شود. بیمارانی که از این مشکل در ناحیه کمر رنج می‌برند ممکن است درد‌های مربوط به آن را حتی در ناحیه زانو نیز حس کنند. در مراحل اولیه می‌توان با استفاده از دارو‌های ضد التهاب و فیزیوتراپی درد را کاهش داد. در برخی مواقع از جراحی ستون فقرات از طریق فیوژن برای بهبود درد استفاده می‌شد. اما در حال حاضر درمان نسبتاً جدید پی آر پی و استفاده از سلول‌های بنیادی یا فاکتور رشد می‌تواند علاوه بر کاهش درد، بهبود نسبی را در این بیماران ایجاد کند. از بین درمان‌های جایگزین جراحی ستون فقرات، تزریق پی آر پی کمر بیشتر از روش‌های دیگر توانسته باعث ترمیم دیسک شود.

تزریق پی آر پی کمر داخل فاست و ربات

برخی از بیماران که از درد در ناحیه کمر رنج می‌برند دچار آسیب در ناحیه فاست یا همان مفاصل بین مهره‌های کمری هستند. طبق تحقیقات انجام گرفته در صورتی که تزریق پی‌آر‌بی کمر به ناحیه مفاصل فاست با استفاده از سونوگرافی انجام شود، می‌توان بهبود‌های قابل توجهی را همراه با کاهش درد مشاهده کرد. این روش نسبت به روش‌های دیگر از مزیت‌های فراوانی برخوردار است. به عنوان مثال تزریق prp در این ناحیه علاوه بر تأثیر بیشتر دارای مدت اثربخشی زیادی خواهد بود.

تزریق پی آر پی ‌در عضلات اطراف ستون فقرات

ستون فقرات با کمک عضله مولتی فیدوس ثابت نگه داشته می‌شود. شکل و موقعیت آناتومیک این عضله به صورتی است که کوتاه بوده و دارای سطح مقطع بالایی است. طبق تجربه درد ناحیه کمر ارتباط مستقیمی با عضله مولتی فیدوس دارد. به عنوان مثال کمردرد‌های مزمن که در آن‌ها آسیب دیدگی دیسک نیز وجود دارد، سطح مقطع عضله نیز کاهش یافته است.

در برخی بیماران تنها ضعف این عضله باعث درد مزمن شده است. بنابراین بدون هیچگونه اقدام جراحی تنها با استفاده از تزریق پی آر پی می‌توان عملکرد عضله مولتی فیدوس را بازگرداند. با تزریق پلاکت غنی شده به داخل عضله می‌توان درد را در بیماران کاهش داده و ضعف عضله را تا حدودی برطرف کرد.

استفاده از تزریق prp کمر برای رفع مشکل درد سیاتیک

یکی از کاربرد‌های تزریق پی‌آرپی برای کاهش درد‌های مزمن بیماری رادیکولوپاتی کمری یا همان درد سیاتیک است. بیماران دچار این مشکل معمولاً از گزگز و حالت مورمور در پا‌ها شکایت دارند. یکی از روش‌های مورد استفاده برای تزریق اپیدورال در درمان بیماری سیاتیک نیز تزریق پی آر پی کمر است که علاوه بر کاهش درد پایدار می‌تواند التهاب را در اطراف ریشه‌های کمری کاهش دهد. طبق موارد انجام گرفته، پیش از تزریق پی آر پی از تزریق استروئید اپیدورال به همراه لیدوکائین استفاده می‌شد که دارای عوارض بسیار اندکی بود. در برخی بیماران استفاده از استروئید ممنوع بوده و یا در برخی مواقع چندان اثر موفقیت‌آمیزی نداشته است. بنابراین پی آر پی می‌تواند بهترین جایگزین برای این روش باشد.

استفاده همزمان در جراحی فیوژن

یکی دیگر از کاربرد‌های تزریق prp کمر استفاده از آن در زمان جراحی فیوژن ستون فقرات است. زمانی که بیمار دچار بیماری دژنراتیو دیسک بوده و برای درمان کمردرد مزمن از روش جراحی شامل اتصال مهره‌ها و حذف حرکت بین آن‌ها استفاده می‌کند، برای کاهش درد می‌توان به طور همزمان از تزریق پی‌آر‌پی نیز استفاده کرد. البته انجام این جراحی برای از بین بردن حرکت مهره‌ها و ایجاد یک استخوان پیوسته بسیار محدود بوده و تنها در موارد نادر انجام می‌گیرد.

پس از تزریق prp به چه مراقبت‌هایی نیاز است؟

تزریق پی آر پی نیز مانند دیگر درمان‌های مربوط به ستون فقرات و کمر ممکن است همراه با التهاب، درد و ورم موقتی باشد. عمده مراقبت‌های پس از تزریق prp تنها به یک یا دو روز و نهایتاً یک هفته پس از آن مربوط خواهد شد. بهترین مراقبت با توجه به ناحیه تزریق ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. اما به طور کلی فرد بیمار بعد از پی آر پی ناحیه کمر به ۲۴ ساعت استراحت پس از تزریق نیاز دارد.

مراقبت‌های پس از تزریق

همچنین بهتر است در روز‌های اول و یا هفته اول نشستن و پیاده‌روی را محدود کرده و در زمان حرکت نیز از چوب زیر بغل برای محافظت و بی‌حرکت نگه داشتن مفاصل استفاده کند. علاوه بر آن بهتر است برای کاهش ورم و یا التهاب در ناحیه تزریق پی آر پی کمر از کمپرس سرد یا گرم در آن ناحیه استفاده نشود. بیشتر پزشکان استفاده از استامینوفن را برای کاهش درد تجویز می‌کنند. البته بهتر است نوع مسکن را با توجه به تجویز پزشک مصرف کرد. فرد بیمار پس از تزریق نهایتاً به دو الی سه روز استراحت نیاز داشته و پس از آن می‌تواند زندگی عادی خود را از سر بگیرد. همچنین برای درمان بهتر پس از تزریق ممکن است از فیزیوتراپی استفاده شود. درمان فیزیوتراپی نیز معمولاً یک هفته پس از تزریق آغاز خواهد شد.

مزایای ویژه پی آر پی کمر کدامند؟

تزریق prp به کمر مزایای بی‌شماری دارد که توانسته آن را در صدر فهرست درمان‌های مربوط به کمر قرار دهد. یکی از ویژگی‌های مهم این درمان استفاده از فاکتور‌های رشد موجود در پلاکت‌ها است که باعث تحریک سلول‌های بافت آسیب دیده شده و به همین دلیل سرعت بازسازی سلول‌ها نیز افزایش می‌یابد. در نهایت بافت مورد نظر می‌تواند با سرعت بیشتری ترمیم شده و بهبودی نیز حاصل خواهد شد. علاوه بر بهبودی در بافت آسیب دیده، از پیشرفت بیماری در آینده نیز جلوگیری شده و تا حد زیادی نیاز به درمان‌هایی نظیر درمان جراحی حذف می‌شود. مزیت دیگر این روش به روش‌های درمانی دیگر عدم وجود خطر عفونت و یا واکنش‌های آلژیک نسبت به تزریق است.

معایب و عوارض پی آر پی کمر

با توجه به اینکه این روش درمانی به تازگی مورد استفاده قرار گرفته، هنوز عوارض و معایب آن چندان مشخص نشده است. در حال حاضر کلیه بیمارانی که از این روش برای بهبودی استفاده کرده‌اند هیچگونه عوارض خطرناکی را گزارش نداده‌اند. عوارض آمپول پی آر پی کمر تنها به مواردی مانند کبودی، تورم و یا قرمزی اندک در ناحیه تزریق محدود شده و همچنین بروز عفونت در این روش نیز بسیار اندک است. باید توجه داشت تزریق پی آر پی باید توسط پزشک متخصص و در کلینیک‌های معتبر انجام گیرد. در غیر اینصورت ممکن است فرد درگیر عوارض ناخواسته دیگری شود.

در هر صورت روش‌های درمانی تزریقی معمولاً احساس ناخوشایندی در بیمار ایجاد کرده اما عوارض پس از آن بسیار کم و سطحی بوده و فرد با استراحت اندک می‌تواند به فعالیت‌های عادی خود بازگردد.

چه زمانی تزریق پی آر پی به کمر توصیه می‌شود؟

تزریق پی آر پی می‌تواند برای برخی از افراد تنها گزینه بهبود محسوب شود. به عنوان مثال افرادی که به دلیل درد‌های ناشی از آسیب به نواحی کمر، زانو یا کتف دچار محدودیت در فعالیت‌های روزانه شده‌اند می‌توانند از این روش استفاده کنند. همچنین افرادی که روش‌های درمانی دیگر مانند استراحت و یا فیزیوتراپی برای آن‌ها نتیجه بخش نبوده است و بیماری آن‌ها شدت یافته نیز در گروه استفاده‌کنندگان از این روش قرار می‌گیرند.

تزریق پی آر پی کمر برای چه کسانی مناسب است؟

برخی افراد نسبت به درمان دارویی دچار واکنش‌هایی مانند حساسیت هستند و یا مصرف دارو‌ها در درد‌های مزمن هیچگونه بهبودی ای ایجاد نکرده است. این افراد نیز می‌توانند از روش تزریق پی آر پی بهره‌مند شوند. در صورتی که فرد شرایط انجام عمل جراحی را نداشته باشد تزریق پی آر پی برای او تجویز خواهد شد. به طور کلی تزریق پی آر پی به عنوان یک روش طبیعی و غیر جراحی برای بهبودی می‌تواند مورد استفاده هر فردی قرار بگیرد.

تزریق پی آر پی به کمر چگونه انجام می‌شود؟

برای تزریق پی آر پی به کمر مقداری خون از فرد کشیده می‌شود. سپس آن را درون سانتریفیوژ قرار می‌دهند. این دستگاه خون را با سرعت زیاد می‌چرخاند به طوری که گلبول قرمز و پلاکت‌های غلیظ خون از یکدیگر جدا ‌شوند. در این زمان پلاسمای غنی برای مصرف در فرآیند درمان در الویت قرار گرفته و گلبول‌های قرمز دور انداخته می‌شوند.

این پلاکت به نواحی مختلف که دچار درد مزمن است تزریق می‌گردد. به این فرایند تزریق پی آر پی به ستون فقرات، پی آر پی کمر نیز گفته می‌شود.

مدت زمان تزریق پی آر پی به کمر چقدر است؟

فرایند تزریق prp به ستون فقرات کمتر حدودا یک ساعت طول می‌کشد. بیماران پس از استفاده از این روش در جلسات دوم و سوم کاهش درد را تجربه خواهند کرد. در برخی موارد پزشک برای کاهش درد در زمان تزریق آمپول برای دیسک کمر از بیهوشی با دوز کم استفاده می‌کند. همچنین به کارگیری اشعه ایکس در این فرآیند با هدف قرارگیری مناسب پی آر پی در محل مناسب است. تزریق prp به کمر یک روش کم خطر محسوب می‌شود؛ زیرا از همان عناصر بدن فرد برای تزریق استفاده شده است.

ماندگاری پی آر پی کمر چقدر است؟

فاکتور‌های رشد درون پلاکت دارای خواص منحصر به‌فردی هستند. از این رو تزریق پی آر پی به کمر نسبت به دیگر روش‌های درمانی دارای بیشترین تأثیر و ماندگارترین اثر خواهد بود. در این بین عواملی مانند پاسخ‌دهی بدن بیمار، مراقبت‌های پس از تزریق پی آر پی برای دیسک کمر و توان بخشی پس از آن حداکثر تا یکسال دوام خواهد داشت. در برخی موارد توانبخشی مناسب باعث شده تا تکرار تزریق تا چندین سال به تعویق بیفتد.

برای تزریق پی آر پی به کمر چند جلسه نیاز است؟

معمولاً مشاهده اثربخشی پی آر پی دیسک کمر به عواملی مانند شدت و نوع مشکل و پاسخ دهی بیمار مرتبط است. اما بهبودی نسبی پس از جلسه دوم قابل مشاهده است. در بیشتر موارد بین یک تا سه جلسه تزریق انجام می‌شود.

آیا پی آر پی کمر درد دارد؟

بیشتر بیماران در جلسه اول تزریق prp برای دیسک کمر درد مختصری را تجربه خواهند کرد. البته با توجه به درد مزمن در ناحیه کمر بسیاری از پزشکان از دوز بسیار کم بیهوشی نیز استفاده می‌کنند.

هزینه تزریق پی آر پی کمر چقدر است؟

در فرآیند انجام تزریق پی آر پی به کمر تعدادی کیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت کیت‌های مورد استفاده و انجام صحیح آماده‌سازی پی آر پی در محاسبه هزینه پی آر پی کمر مؤثر است. از طرفی دستمزد پزشک با توجه به تخصص وی در تزریق می‌تواند روی هزینه پی آر پی مؤثر باشد.