نقطه ماشه‌ای یا تریگر پوینت (به انگلیسی: Trigger point ) یک سفتی عضلانی در نتیجه گره های انقباضی کوچک در ماهیچه اسکلتی یا فاشیای عضلانی است که به لمس حساس بوده، به نحوی که اعمال فشار روی آن قسمت منجر به ایجاد درد همان ناحیه می‌گردد.

تزریق نقطه ماشه ای (TPI یا Trigger Point Injection) می‌تواند به تسکین درد میوفاسیال کمک کند، که معمولاً به دلیل “گره” در عضله (نقطه ماشه‌ای) ایجاد می‌شود. TPI ها رایج و عموماً ایمن هستند.

نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت ها کجا هستند

تزریق نقطه ماشه ای(تریگر پوینت) چیست؟

تزریق نقطه ماشه ای می‌تواند به تسکین درد میوفاسیال، به ویژه در گردن، شانه، بازوها، پاها و کمر کمک کند.

نقاط ماشه‌ای یا تریگر پوینت ها “گره‌های” دردناکی در عضلات هستند که می‌توانند به لمس یا فشار بسیار حساس باشند. آن‌ها ممکن است پس از ترومای حاد یا در اثر ریز ترومای مکرر ایجاد شوند که منجر به فشار بر روی فیبرهای عضلانی خواهند شد. بدین ترتیب فیبرهای عضلانی در حالت انقباض گیر می‌کنند. گاهی اوقات هنگام مالش عضله می‌توانید این گره‌ها را احساس کنید.

تزریق نقطه ماشه ای معمولاً شامل تزریق بی حس کننده موضعی با یا بدون کورتیکواستروئید، بوتاکس یا بدون هیچ ماده تزریقی (سوزن خشک) است.

تزریق نقطه ماشه ای برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

متخصصان از تزریق نقطه ماشه ای برای کمک به درمان درد میوفاشیال استفاده می‌کنند. “Myo” به معنای ماهیچه و “فاسیال” به معنای فاشیا است. فاشیای شما بافت همبند نازک و سفیدی است که دور هر ماهیچه پیچیده شده است.

درد و حساسیت در درد میوفاشیال معمولاً به دلیل یک یا چند نقطه ماشه ای است. در هنگام لمس، نقاط ماشه ای مانند برآمدگی‌های کوچک، ندول ها یا گره‌هایی در عضله احساس می‌شوند.

نقاط ماشه‌ای می‌توانند در هر عضله‌ای ایجاد شوند، اما رایج‌ترین گروه‌های عضلانی که با تزریق نقطه ماشه ای درمان می‌شوند عبارتند از:

  • جونده (عضله‌ای در فک).
  • بالابرنده کتف (عضله‌ای در کناره‌های گردن).
  • سرینی میانه (عضله‌ای در لگن).
  • چهارگوش کمری (عضله عمیق در کمر).
  • ذوزنقه‌ای (عضله بزرگ پشت گردن و بین دو کتف).
  • جناغی پستانکی (عضله‌ای در جلوی گردن).
  • گیجگاهی (عضله‌ای در طرفین سر).

تریگر پوینت ها می‌توانند انواع خاصی از درد یا مشکلات را ایجاد کنند. به عنوان مثال، نقاط ماشه‌ای که بر عضله ذوزنقه تأثیر می‌گذارد ممکن است باعث سردرد تنشی شود. یک نقطه ماشه ای که بر عضله پیریفورمیس (عضله‌ای در باسن) تأثیر می‌گذارد، می‌تواند باعث سندرم پیریفورمیس شود، زمانی که عضله پیریفورمیس به عصب سیاتیک فشار می‌آورد و درد یا بی حسی در باسن و پشت ساق پا احساس می‌شود.

چه کسانی نیاز به تزریق نقطه ماشه ای دارند؟

تزریق نقطه ماشه‌ای ممکن است برای شما در صورتی مناسب باشد که درد نقطه ماشه ای با درمان‌های دیگر، از جمله داروهای مسکن بدون نسخه، گرما درمانی، ماساژ درمانی، درمان میوفاشیال و فیزیوتراپی بهبود نیافته باشد.

پزشکان معمولاً از تزریق نقطه ماشه ای در کنار فیزیوتراپی و تمرینات کششی برای کاهش درد استفاده می‌کنند.

این استراتژی می‌تواند به ویژه زمانی مفید باشد که در ابتدا از تزریق نقطه ماشه ای برای کاهش درد در افرادی که به دلیل درد شدید قادر به انجام فیزیوتراپی یا کشش نیستند استفاده شود. تزریق نقطه ماشه‌ای می‌تواند باعث تأثیر بهتر فیزیوتراپی شود.

قبل از اینکه پزشک بتواند تزریق نقطه ماشه ای را توصیه کند، باید یک معاینه فیزیکی کامل انجام دهد و سایر علل احتمالی درد را بررسی نماید، از جمله:

  • کشیدگی عضلانی.
  • علل ساختاری درد.
  • مشکلات ستون فقرات که باعث کمردرد می‌شود، مانند آرتریت دژنراتیو، فتق دیسک یا تنگی نخاع.
  • رادیکولوپاتی (درد ناشی از فشرده شدن عصب).

تزریق نقطه ماشه ای چقدر رایج است؟

درد میوفاشیال و نقاط ماشه‌ای بسیار شایع هستند. این دردها در میان تقریباً 85 درصد از افراد در مقطعی از زندگی‌شان رخ می‌دهند.

بسیاری از پزشکان و متحصصان به طور منظم درد میوفاشیال را تشخیص داده و درمان می‌کنند، درمان‌های آن‌ها می‌تواند شامل تزریق نقطه ماشه‌ای و یا فیزیوتراپی و تمرینات کششی باشد.

نحوه تزریق نقطه ماشه ای

جزئیات فرآیند تزریق تریگر پوینت

برای آماده شدن برای تزریق ماشه ای چه باید بکنم؟

برای آماده شدن برای تزریق نقطه ماشه‌ای کاری لازم نیست انجام دهید. با این حال، مانند هر نوع درمانی، مهم است قبل از انجام این روش، درباره داروهای فعلی، علائم و سلامت کلی خود با پزشک صحبت کنید.

در طول روش تزریق نقطه ماشه ای چه اتفاقی می افتد؟

شما می‌توانید در طول روش تزریق نقطه ماشه ای انتظار موارد زیر را داشته باشید:

بسته به محل نقطه ماشه‌ای، ممکن است روی تخت نشسته یا دراز کشیده باشید.

  • پزشک پوست شما را در ناحیه آسیب دیده با یک پد الکلی تمیز می‌کند.
  • شاید نقطه ماشه‌ای را با یک نشانگر پوست علامت گذاری کند.
  • وقتی نقطه ماشه ای را با احساس آن شناسایی کرد، آن نقطه بین انگشتان خود فشار می‌دهد و بافت را تثبیت می‌کند. این کار ممکن است احساس ناراحتی کند.
  • پزشک یک سوزن نازک متصل به سرنگ را به نقطه ماشه‌ای وارد می کند و سوزن زدن در آن ناحیه را با وارد کردن و چرخاندن مکرر سوزن، بدون بیرون کشیدن کامل آن از عضله یا پوست ادامه می‌دهد.
  • احتمالاً اسپاسم یا انقباض عضلانی خود را احساس خواهید کرد. پزشک حرکت را در جهت‌های مختلف ادامه می‌دهد تا زمانی که انقباض عضله متوقف شود یا تا زمانی که عضله به اندازه کافی شل شود.
  • سپس به محل یک بی حس کننده موضعی با یا بدون کورتیکواستروئید یا بوتاکس تزریق می‌کند.
  • این فرآیند به پایان می‌رسد و شما می‌توانید به خانه بروید.

تزریق نقطه ماشه‌ای چقدر دردناک است؟

نقاط ماشه‌ای معمولاً هنگام لمس دردناک هستند، بنابراین زمانی که پزشک با دست نقطه ماشه را قبل از تزریق مشخص می‌کند، احتمالاً کمی درد را احساس خواهید کرد.

وقتی پزشک شما سوزن و دارو را وارد می‌کند، ممکن است احساس سوزش و درد داشته باشید. وقتی نوک سوزن با نقطه ماشه برخورد می‌کند، افزایش مختصری در درد خود احساس می‌کنید. اگرچه این می‌تواند ناراحت کننده باشد، اما درد نشانه خوبی از قرار گرفتن سوزن در محل درست است.

بعد از تزریق نقطه ماشه‌ای چه انتظاری باید داشته باشم؟

پس از تزریق نقطه ماشه‌ای، می‌توانید به خانه بروید و می‌توانید به طور فعال از عضله آسیب دیده استفاده کنید. با این حال، در چند روز اول باید از فعالیت‌های شدید خودداری کنید.

مزایای تزریق نقطه ماشه‌ای چیست؟

تزریق نقطه ماشه‌ای به طور کلی بی خطر است و می‌تواند برای افرادی که درد مرتبط با نقاط ماشه‌ای را تجربه کرده‌اند و با استفاده از درمان‌های محافظه کارانه تر مانند داروهای ضد درد بدون نسخه یا فیزیوتراپی تسکین پیدا نکرده‌اند، تسکین دهنده درد باشد.

تزریق نقطه ماشه‌ای همچنین می‌تواند بهبود قابل توجهی در دامنه حرکتی و عملکرد کلی عضله، بسته به اینکه کدام عضله تحت تأثیر قرار گرفته، ایجاد کند.

خطرات و عوارض جانبی تزریق نقطه ماشه ای

خطرات و عوارض جانبی تزریق نقطه ماشه ای چیست؟

تزریق نقطه ماشه‌ای به طور کلی بی خطر است و عوارض کمی دارد. شایع‌ترین عارضه جانبی، ناراحتی یا بی حسی موقت در اطراف محل تزریق است. پزشک ممکن است برای درمانش داروی ضد التهاب و شل کننده عضلانی، استامینوفن (Tylenol®) یا ایبوپروفن (Advil®) توصیه کند. همچنین می‌توانید از کمپرس یخ در محل‌های تزریق استفاده کنید تا خطر کبودی را کاهش دهید.

عوارض تزریق نقطه ماشه ای، که نادر است، شامل موارد زیر خواهد بود:

  • خون ریزی
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • کبودی
  • واکنش آلرژیک به عامل بیهوشی

دوران نقاهت عمل تزریق تریگر پوینت

تزریق نقطه ماشه ای چقدر طول می‌کشد؟

اکثر افراد بین 24 تا 72 ساعت پس از تزریق نقطه ماشه‌ای، تسکین درد را تجربه می‌کنند. تسکین درد معمولاً حدود یک ماه طول می‌کشد. اگر پس از این مدت همچنان درد را تجربه می‌کنید، پزشک گاهی تزریق‌های اضافی را برای رسیدن به تسکین درد طولانی مدت توصیه می‌کند.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت

چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنم؟

اگر تزریق نقطه ماشه‌ای انجام دادید و علائم عفونت، مانند تب یا حرارت در محل تزریق را تجربه می‌کنید، با پزشک خود تماس بگیرید.

نکته‌ای از کلینیک درد دکتر آنا آوامهر

تزریق نقطه ماشه‌ای یک روش رایج و به طور کلی ایمن برای درمان درد میوفاشیال ناشی از نقاط ماشه‌ای است. اگرچه این روش می‌تواند به طور موقت دردناک باشد، اما تزریق می‌تواند تا حدود یک ماه درد را تسکین دهد. شما هم اگر گرفتگی عضلات دارید که به درمان غیرتهاجمی مانند داروهای ضد درد پاسخ نمی‌دهد، در مورد تزریق نقطه ماشه ای می توانید با مطب دکتر آنا آوامهر بهترین متخصص طب فیزیکی در تهران سوالات خود را بپرسید و در صورت لزوم نسبت به دریافت نوبت خود اقدام کنید. برای انتخاب دکتر خوب برای تزریق تریگر پوینت همچین می توانید در سایت ها و تالارهای گفتگو مثل نی نی سایت از تجربه بقیه افرادی که قبلا این کار را انجام دادند بهره بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *