خانم دکتر آوامهر، در ابتدا خودتان را بیشتر برای مخاطبان ما معرفی می کنید؟

با سلام خدمت همه مخاطبان محترم مجله کولاک، من دکتر آنا آوامهر، متولد تهران و پزشک هستم، بنده بعد از قبولی در رشته پزشکی در سال هشتاد و چهار پس از طی کردن دوره هفت ساله پزشکی عمومی با کسب مقام اول فارغ التحصیل شده و در آزمون تخصص شرکت کرده و موفق به قبولی در رشته تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی شدم. پس از گذراندن دوران تخصص و کسب رتبه برتر بورد تخصصی در سال نود و چهار فارغ التحصیل شده و به عنوان هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران مشغول به فعالیت شدم. از آنجایی که برای قبولی در این رشته نیاز به رتبه های ممتاز آزمون تخصص است متخصصین این رشته را نخبگان جامعه پزشکی تشکیل می دهند، همچنین بنده مولف، مترجم، مخترع و سالها عضو هیئت علمی دانشگاه بوده ام و در حال حاضر عضو بین المللی انجمن طب فیزیکی و توانبخشی آمریکا هستم.

عکس دکتر آنا آوامهر روی جلد مجله

چه شد که به پزشکی علاقه مند شدید و چرا این رشته را انتخاب کرده اید؟

پزشکی حرفه ای است که در کنار جایگاه کاری و تقدس آن، ارتباط مستقیمی با مردم و حال خوب آنان دارد و همیشه مورد توجه بوده است، هیچ لذتی بالاتر از لبخند رضایت و مهر بیمار دردمندی که به لطف خدا بتوانم دردی از او کم کنم نیست، پزشکی برای افرادی که این رشته را با عشق انتخاب کرده اند سرشار از عشق و زیبایی است هرچند ممکن است توام با سختی های فراوانی هم باشد، دوست دارم به نقل قولی در این زمینه اشاره کنم: هیچ فرصت، مسئولیت یا تعهدی بزرگتر از پزشک شدن نصیب انسان نمی شود.

چه خصوصیاتی را در کارتان به کار برده اید که امروز به یکی از موفق ترین های این حرفه تبدیل شده اید؟

در کنار مهارت فنی و دانش علمی یک پزشک باید از درک انسانی و حس همدلی هم برخوردار باشد، بتواند با بیمار ارتباط برقرار کند و حس امنیت را در بیمار ایجاد کند، چرا که بیمار تنها مجموعه ای از علائم، نشانه ها، عملکردهای نابسامان و اندام های آسیب دیده نیست، بیمار به عنوان یک انسان نگران و امیدوار به تسکین، نیاز به اطمینان بخشی و شنیده شدن دارد و نیاز است که به صحبت های بیمار با دقت گوش دهیم و تا انتها اجازه دهیم صحبت های بیمار تمام شود، پزشک در طول روز با افراد زیادی از گروههای مختلف جنسی، اجتماعی و سنی مواجه می شود، این افراد گرچه با هم فرق دارند اما او همه را با یک نام مشترک یعنی بیمار می شناسد و بیمار می داند که می تواند به او اعتماد کند و مشکل خود را با وی در میان گذارد، به دلیل همین اعتماد، بیمار تصمیم گیری درباره سلامت خود را به پزشک می سپارد، قابلیت و توانایی علمی پزشک، از مهمترین دلایل این اعتماد است اما آنچه بیمار بدان نیاز دارد تنها تجربه و مهارت علمی پزشک نیست بلکه او طبیبی را برای درمان دردش می جوید و طبیب، پزشکی است که درمان را با حس همدردی و محبت نسبت به بیمار خود همراه می سازد.

در انتخاب این حرفه اولویت علاقه بوده یا بحث بیزینس و… آیا شرایط درآمدی راضی هستید؟‌

من با قاطعیت عرض می کنم کمتر پزشکی صرفا به دلیل بحث تجارت وارد این حیطه شده باشد، خصوصا در جامعه امروزی شیوه های ساده تری برای تجارت وجود دارد، در برخی از کسب‌ و کارها پول حرف اول را می‌زند؛ اما شغل پزشکی همواره حالت تقدس مخصوص به خود را دارد، چرا که در این حرفه سلامت انسان ها و برگرداندن کیفیت مطلوب به زندگی انسان‌ها، بیش از هر چیز دیگری ارزشمند است. بنده هم به لطف خداوند در راستای علاقه به این حرفه مشغول و راضی هستم.

سختی ها و شیرینی های این حرفه چیست؟

مانند هر کاری پزشکی هم سختی های خاص خود را دارد، از مراحل اولیه ورود به دانشگاه تا مراحل نهایی فارغ التحصیلی یک پزشک شرایط دشواری را سپری می کند ولی اینجا قصد ندارم به سختی ها اشاره کنم زیرا لبخند زیبای بیمار پس از بهبودی شیرین ترین لحظه کاری من خواهد بود.

در مورد تخصصتان هم بیشتر توضیح می دهید؟

متخصصان طب فیزیکی در درمان مشکلات عضلانی اسکلتی شامل درد عضلات، ستون فقرات، دیسک و سیاتیک، استخوان‌ها، آرتروز مفاصل، تاندون‌ها و اعصاب بدون استفاده از جراحی تخصص دارند، یک متخصص طب فیزیکی با تشخیص صحیح علت درد درمان صحیح را برای بیمار انتخاب می کند، اگر بخواهم به صورت تیتروار عنوان کنم موارد زیر بخشی از خدمات تخصصی کلینیک است: پیشگیری، تشخیص و درمان دردهای ستون فقرات شامل دردهای ناحیه گردن، پشت کتف، کمر، دیسک و سیاتیک، لگن و دنبالچه / روش های نوین درمان آرتروز مفاصل / درمان انواع بیماری های اعصاب و گرفتگی های عضلانی / درمان آسیب های ورزشی و آسیب های تاندون.

برای درمان درد از چه تکنیک هایی استفاده می شود؟

بعد از معاینه بیمار در صورت نیاز از تست های تشخیصی مانند نوار عصب و عضله، اسکن کف پا و آنالیز میزان انحراف ستون فقرات، بررسی های تصویربرداری مانند ام آر آی و آزمایش های تخصصی استفاده می شود و درمان مناسب براساس دانش روز دنیا صورت می گیرد. درمان به صورت غیرجراحی شامل روش های فیزیکی و درمان دستی داخل عضله، آزادسازی گرفتگی های عضله، تزریقات تخصصی دیسک و ستون فقرات شامل عمل بسته دیسک، تزریق اپیدورال، لیزر دیسک، اوزون درمانی، پی آرپی، سلول درمانی، پرولوتراپی و تزریق ژل هیالورونیک، طب سوزنی، دارو درمانی، تجویز ورزش های تقویتی و اصلاح سبک زندگی می باشد.

دلیل اینکه مردم کشور ما چندان به درد خود اهمیت نمی دهند و درد را تحمل می کنند چیست؟

بسیاری از افراد با تصور اینکه درد من خود به خود برطرف خواهد شد مدت ها درد را تحمل می کنند، عده ای نیز افراد غیر متخصص را برای درمان درد انتخاب می کنند یا به توصیه های غیرعلمی اطرافیان توجه می کنند، همه این موارد باعث می شود فرد زمان طلایی درمان را از دست بدهد و با مزمن شدن درد طبیعتا درمان مشکل تر خواهد شد، دردی که درمان نشود و مزمن شده باشد، فعالیت‌های روزمره شما را محدود می‌ کند و منجر به احساس ناامیدی، افسردگی و اضطراب می‌ شود. بنابراین در انتخاب پزشک خود برای درمان درد دقت داشته باشید تا زمان طلایی درمان را از دست ندهید.

فرق متخصص طب فیزیکی با متخصص ارتوپدی چیست؟

متخصصین طب فیزیکی در درمان های غیرجراحی دردهای عضلانی اسکلتی مهارت دارند و متخصصین ارتوپدی در موارد نیازمند جراحی تجربه بیشتری دارند. با توجه به عوارض اعمال جراحی و دوره نقاهت طولانی امروزه روش های غیرجراحی برای درمان درد محبوبیت گسترده ای یافته است.

علت آمار بالای رضایت بیماران از شما چیست؟

لطف خدا همواره شامل حال من بوده که بتوانم با دستانم دردی را از دردمندی کم کنم، حس همدردی و مسئولیت پذیری داشته باشم و با دقتی که در کار درمان دارم نتایج درمانی چشم گیری حاصل شود، به قول بیمارانم: دستات معجزه می کنن!

شایعترین مشکلی که در کلینیک به شما مراجعه می کنند چیست؟

با توجه به سبک زندگی ماشینی و بی تحرکی و ساعت ها پشت کامپیوتر نشستن و استفاده طولانی از موبایل، مشکلات و درد ستون فقرات به صورت کمر درد و گردن درد شایعترین مشکلاتی هستند که در کلینیک با آن مواجه هستیم.

اگر پزشک نمی شدید به چه شغلی علاقه مند بودید و آیا فعالیت دیگری هم دارید؟

در کنار پزشکی که بیشتر زمان خود را به آن اختصاص داده ام به هنر هم علاقه خاصی دارم و اگر پزشک نبودم قطعا به طور حرفه ای در یکی از حوزه های گسترده هنری مشغول می شدم، طراحی مد و لباس، مدلینگ و موسیقی از علایق من است.

با توجه به وضعیت بد اقتصادی جامعه در این روزها، این موضوع روی کار شما تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم نگذاشته است؟

شرایط اقتصادی متاسفانه همه ابعاد جامعه را تحت الشعاع قرار داده است و عقیده دارم در این شرایط بهترین شیوه همدلی مردم با یکدیگر است، مجموعه ما هم سعی کرده با درک این موضوع نهایت همکاری را با عزیزان انجام دهد.

مخاطبان مجله ما و عزیزانی که نیاز به راهنمایی های شما دارند از چه راه هایی می توانند با شما در ارتباط باشند؟

آدرس ما جهت مراجعه حضوری تهران، کامرانیه شمالی، نبش خیابان داریوش، برج پارادیس، طبقه هفتم، واحد ۱۳، تلفن های تماس با کلینیک جهت نوبت دهی:
۲۲۲۸۴۰۸۳
۲۲۲۸۴۰۸۴
۰۹۰۵۶۸۶۰۱۰۰
اینستاگرام من dr.avamehr
وب سایت من www.dravamehr.com
تلگرام من https://t.me/dravamehr

مراسم افتتاحیه کلینیک دکتر آوامهر با حضور بازیگران

شما چهره خوبی دارید، با توجه به اینکه با بازیگرهای خوبی در ارتباط هستید خودتان به بازیگری علاقه ندارید و پیشنهادی نداشته اید؟

نظر لطف شماست، هنرمندان عزیز هم همواره به بنده لطف داشته اند، من هم مثل اکثریت مردم به بازیگری علاقه مند هستم هر چند کار ساده ای نیست ولی در صورت فراهم شدن شرایط حتما این چالش را می پذیرم.

یک آرزوی دست یافتنی و یک رویای دست نیافتنی برای شما چیست؟

شاید کلیشه ای به نظر برسد ولی واقعا شاد بودن و شاد زندگی کردن منوط بر این است که همه ابعاد جامعه شاد زندگی کنند، بعید است از شادی دیگری حس بدی بگیریم و یا از ناراحتی دیگران حس خوبی به ما منتقل شود، رویای من این است که در هر شرایط مالی حال دل همه خوب باشد، ما لیاقت بهترین ها را داریم.

راستی آنا آوامهر اسم قشنگی است، این یک لقب یا اسم واقعی خودتان است؟

آنا آوامهر اسم رسمی بنده بوده و فکر نمی کنم اصولا استفاده از اسم مستعار یا القاب عرف یا حتی قانونی باشد.

برای زیباتر شدن دنیا چه می کنید؟

زیبایی در سادگی است و برای زیبا کردن دنیا نیز با امورات ساده روزمره دنیا قشنگ تر می شود، احترام به طبیعت، آبیاری یک گل، غذا دادن به حیوانات، معرفی یک کتاب خوب، لبخند بر لب داشتن، فرستادن عشق و انرژی مثبت برای انسان‌ها، کمک به یک هدف خوب، یاری به نیازمندان، تعریف از دیگران، دادن یادداشتی محبت آمیز، قدردانی از محبت دیگران و… دنیا برای زیبا بودن نیاز به پیچیدگی خاصی ندارد، من نیز به شخصه به لطف خداوند در کارم سعی می‌ کنم هر کسی که وارد کلینیک من می شود و من را انتخاب کرده با حال خوب برود، دردهایش کم بشود و به زندگی بدون درد برگردد، زندگی بدون درد زیباست.

و حرف پایانی برای مخاطبان مجله کولاک؟

سپاس از زمانی که برای تهیه این مصاحبه گذاشتید و مخاطبان محترم بدانید دوستتان دارم و به عشق شما طبابت می‌کنم، حال دل تک تکتان خوب و زندگیتان بدون درد باشد.

منبع: https://www.kolbehkoolak.ir/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *