زانودرد، یکی از شایع‌ترین مشکلات حرکتی است که انجام کارهایی مانند راه رفتن، انجام دادن کارها و ورزش کردن را برای افراد دشوار می کند. یکی از بهترین راه ها برای درمان زانو درد، انجام پی آر پی زانو است.

اگر فردی به زانودرد شدید مبتلا شده باشد و تمایل داشته باشد که بدون عمل جراحی از این مشکل نجات پیدا کند، می تواند پی آر پی زانو را انجام دهد. در این نوشته با روش انجام prp زانو و مزایای این روش آشنا خواهید شد و از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

prp زانو چیست

پی آر پی زانو چیست؟

پی آر پی (PRP) مخفف Platelet Rich Plasma است که به معنای پلاسمای غنی از پلاکت است. پی آر پی، روشی درمانی است که در آن، پلاسمای خون بیمار استخراج شده و با درصد زیادی از پلاکت ها غنی می شود. سپس این پلاسمای غنی شده به ناحیه آسیب دیده در زانو تزریق می شود تا به بازسازی و ترمیم بافت زانو کمک کند.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده است که چرا پلاسمای غنی از پلاکت به درمان آسیبهای زانو کمک می کند و چرا پلاکت از موثرترین مواد برای درمان زانو درد است؟ باید بدانید که مقدار زیادی پروتئین و فاکتورهای رشد در پلاکت خون وجود دارند و پلاکت های خون، مسئول بازسازی بافتهای بدن و التیام التهاب های داخلی هستند؛ به همین دلیل با تزریق پی آر پی به مناطق خاص بدن، غلظت پلاکتهای آن ناحیه بیشتر می شود و روند ترمیم و بازسازی بافتها بهتر و سریعتر انجام خواهد شد.

پی آر پی زانو به درمان زخم ها، رفع آسیب های عضلانی، بهبود درد مفاصل، درمان زانو درد و رفع مشکلات مربوط به بافتهای نرم بدن کمک می کند.

یکی از مزایای بزرگ prp این است که بدون نیاز به عمل جراحی سنگین و بیهوشی فرد انجام می شود. مزیت بعدی prp زانو این است که از خون بیمار و منابع بدنی فرد برای درمان دردهای او استفاده می شود که این موضوع، احتمال عفونت و بازگشت درد را به میزان زیادی کاهش می دهد.

با این وجود بسیار مهم است که قبل از تصمیم گیری برای انجام پی آر پی، با پزشک متخصص مشورت کنید تا وضعیت بدنی شما را کامل بررسی کند و سپس انجام این روش را برای شما تجویز کند.

انجام پی آر پی زانو چطور به درمان زانو درد کمک می کند؟

پی آر پی زانو به عنوان یکی از روشهای درمانی موثر و کم تهاجم برای درمان زانو درد شناخته شده است. در این روش، پلاسمای غنی شده با پلاکت به بافتهای آسیب دیده زانو تزریق می شود. با تزریق این ماده، غلظت پلاکتها و فاکتورهای رشد در آن منطقه از بدن بیشتر می شود. فاکتورهای رشد، ساختاری پروتئینی دارند و مانند مسیرهای ارتباطی بین سلولها عمل می کنند و میزان التهاب ها و آسیبهای فرد را کاهش می دهند. اگر به دلیل آسیب ورزشی یا آرتروز، غضروف زانو در حال تخریب باشد، پی آر پی زانو از تخریب بیشتر غضروف زانو پیشگیری می کند و روند بازسازی و ترمیم غضروف زانو آغاز می شود.

به دلیل نقش موثر پلاکت برای ترمیم بافتهای بدن، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت باعث می شود که بافتهای آسیب دیده زانو بهبود یابند و میزان درد و التهاب زانو کمتر شود.

باید بدانید که نتایج پی آر پی و تاثیر این روش بین افراد مختلف متفاوت است و در بعضی موارد باید این جلسات را تکرار کرد تا شاهد نتایج قطعی prp باشید. همچنین پی آر پی باید توسط پزشک متخصص انجام شود تا پلاسما به صورت کاملا صحیح تزریق شود. به علاوه، مراقبتهای لازم و توصیه های پزشک به صورت کامل رعایت شوند تا شما برای همیشه از درد زانو خلاص شوید.

مراحل تزریق پی آر پی به زانو

مراحل انجام پی آر پی زانو

برای پی آر پی برای زانو مراحل زیر انجام می شود:

  1. جمع‌آوری نمونه خون: ابتدا، نمونه خون از بیمار گرفته می‌شود. نمونه خون بیمار به میزان مشخصی جمع آوری می شود و برای فرایند تهیه پی آر پی استفاده خواهد شد.
  2. پردازش نمونه خون: نمونه خون جمع‌آوری شده داخل کیت های مخصوص قرار می گیرد و به مرکز پردازش خون فرستاده می شود. در این مرحله، نمونه خون داخل دستگاه مخصوصی به نام سانتریفیوژ قرار می گیرد و با سرعت بسیار زیادی می چرخد تا اجزای خون مانند گلبولهای قرمز و پلاسما از هم جدا شوند. سرعت زیاد دستگاه سانتریفیوژ باعث جدا شدن پلاسمای غنی از پلاکت از سایر عناصر خونی خواهد شد.
  3. تزریق پی آر پی: پس از آماده شدن پلاسمای غنی از پلاکت، پزشک اقدام به تزریق می کند. در جلسه درمانی، پزشک متخصص این پلاسما را به زانوی بیمار تزریق خواهد کرد. تزریق پلاسما به صورت تزریق موضعی و مستقیم به زانو انجام خواهد شد.
  4. مراقبت پس از تزریق: پس از تزریق پی آر پی، بیمار تحت مراقبتهای پس از تزریق قرار می‌گیرد. مراقبت بعد از تزریق به معنای استراحت، کنترل درد با استامینوفن دستورات و توصیه‌ های خاص پزشک است.

گاهی اوقات ممکن است فرد به چندین جلسه پی ار پی نیاز داشته باشد تا به صورت کامل از درد و التهاب خلاص شود. تعداد جلسات پی آر پی و فاصله بین جلسات، به شرایط بیمار و تشخیص پزشک متخصص بستگی دارد.

پی آر پی، یکی از روشهای پزشکی پرکاربرد است که قادر به درمان تعداد زیادی از مشکلات حرکتی است. در ادامه با کاربردهای پی ار پی آشنا خواهید شد.

کاربردهای پی آر پی

علاوه بر درمان زانو درد، از روش پی آر پی برای درمان آسیبها و مشکلات زیر استفاده می شود:

  • درمان آسیب های عضلانی و آسیبهای ورزشی
  • ترمیم بافتهای مفصلی و حل مشکل بی ثباتی مفاصل
  • درمان آرتروز زانو، آرتروز گردن، آرتروز شانه و…
  • درمان درد مزمن در مفاصل مختلف بدن
  • درمان آسیب در شانه، مچ، آرنج و…
  • ترمیم غضروفها
  • بهبود کشیدگی رباط ها و درمان پیچ خوردگی مفاصل
  • بهبود کشیدگی عضلات
  • درمان پارگی روتاتور کاف (روتاتور کاف، شامل ماهیچه ها و تاندونهای شانه می شود)
  • درمان دردها و آسیبهای ناحیه کمر و گردن
  • درمان دیسک گردن
  • درمان دیسک کمر
  • درمان درد ناشی از تنیس البو (درد مزمن در ناحیه ساعد و آرنج)
  • رفع آسیبهای کشکک و رباطهای زانو
  • درمان خار پاشنه
  • درمان زخم های مزمن مانند زخم ناشی از دیابت و زخم بستر
  • کاهش چین و چروکهای پوستی و جوانسازی پوست
  • درمان دررفتگی و درد دنبالچه
  • پیچ خوردگی و کشیدگی مچ پا
  • درمان آرتروز لگن

مزایای تزریق پی آر پی به زانو

مزایای پی آر پی

حالا که با کاربردهای PRP و روش انجام آن آشنا شدید، خوب است که مزایای این روش را نیز بدانید. از جمله مزایای پی آر پی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از منابع بدن برای درمان: در پی آر پی، پلاسمای غنی از پلاکت از خون بیمار استخراج می شود. این موضوع به معنای استفاده از منبع اصلی و بدن بیمار برای ترمیم بافتها است که احتمال عدم سازگاری بدن با ماده تزریق شده را کاهش می دهد.
  • کاهش سریع دردها و التهاب ها: پی آر پی به کاهش التهاب های بدن کمک می کند. در نتیجه درد ناشی از آرتروز و زانو درد را سریعاً کاهش می دهد.
    استفاده از فرآیندهای طبیعی بدن: PRP بر اساس عملکرد طبیعی بدن عمل می کند و میزان پلاکت ها و فاکتورهای رشد را افزایش می دهد تا روند بازسازی بافتها به صورت طبیعی انجام شود.
  • بدون نیاز به عمل جراحی: پی آر پی زانو، روشی است که به عمل جراحی و بیهوشی نیازی ندارد. این موضوع کمک می کند که بهبودی بیمار سریعتر انجام شود و فرد زودتر به فعالیتهای روزانه خود برگردد.
  • نتایج بلندمدت: یکی دیگر از مزایای پی آر پی این است که نتایج prp به طور پیوسته ادامه دارد و در طول زمان نیز فرد شاهد بهبودی دردها و التهاب ها خواهد بود.

مهم است بدانید که نتایج پی ار پی برای افراد مختلف، متفاوت است و به شرایط فرد و وضعیت بدنی او بستگی دارد.

تحقیقات انجام شده ثابت کرده است که پی آر پی یکی از بهترین روشها برای درمان زانو درد و آسیبهای زانو است که توسط بسیاری از پزشکان متخصص انجام می شود.

کاندیدای مناسب برای انجام پی آر پی زانو

پی آر پی زانو برای افرادی که با مشکلات زیر روبرو هستند، مفید است:

  • آرتروز زانو: آرتروز زانو، عارضه ای است که به تخریب غضروف زانو و التهاب مفصل زانو منجر می‌ شود. افرادی که به آرتروز زانو مبتلا هستند، کاندیدای مناسبی برای انجام PRP هستند؛ زیرا پی آر پی به کاهش التهاب، تسکین درد و ترمیم بافت‌های آسیب دیده زانو کمک می کند.
  • آسیب های غضروفی: افرادی که با آسیبهای غضروفی مانند شکستگی غضروف، تخریب زانو و ترمیم ناقص غضروف مواجه شده اند، می توانند پی آر پی زانو را انجام دهند. در بسیاری از موارد، بعد از عمل جراحی زانو انجام پی آر پی به افراد توصیه می شود تا ترمیم غضروف زانو سریعتر اتفاق بیفتد.
  • آسیب های عضلانی: زمانی که عضلات زانو و تاندون کشککی (وتر عضلانی) آسیب ببینند، می توان تکنیک پی آر پی زانو را برای کاهش التهاب عضلات و بهبود عملکرد عضلانی انجام داد.
  • آسیب های رباطی: اگر رباط های زانو مانند رباط صلیبی آسیب دیده باشد یا فرد دچار پارگی مینیسک زانو شده باشد، پزشک می تواند پی آر پی را به زانو تزریق کند تا فرآیند ترمیم و تقویت رباط ها سریعتر انجام شود.
  • دردهای مزمن زانو: افرادی که با دردهای مزمن و طولانی در ناحیه زانو درگیر هستند، می توانند روش پی آر پی را امتحان کنند تا میزان درد و ناراحتی آنها کمتر شود و زانو عملکرد بهتری داشته باشد.

تنها فردی که می تواند شرایط شما را ارزیابی کرده و پی آر پی را برای شما تجویز کند، پزشک متخصص است؛ بنابراین در صورتی که در ناحیه زانو درگیر درد و سوزش شده اید و راه رفتن و خم کردن زانو برای شما سخت شده است، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت زانوی شما را به دقت بررسی کند.

روش ارزیابی وضعیت زانو برای انجام پی آر پی

زمانی که به پزشک متخصص مراجعه می کنید و از درد زانو شکایت می کنید، ابتدا وضعیت زانوی شما توسط پزشک بررسی می شود. برای تشخیص دلیل زانو درد، ابتدا معاینه جسمانی انجام می شود، سپس تاریخچه بیماری و میزان درد شما بررسی خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد که آزمایش خون و تصویربرداری زانو با اشعه ایکس هم انجام شود تا پزشک بتواند زانوی شما را دقیق تر ارزیابی کند.

بعد از بررسی شرایط شما و مشاهده تصویر زانو، پزشک متخصص تصمیم می گیرد که آیا PRP مناسب برای شما است یا خیر.

آمادگی لازم قبل از عمل تزریق پی آر پی به زانو

پیش از انجام پی آر پی زانو، زانو به صورت کامل توسط پزشک متخصص معاینه می شود و توصیه های لازم به بیمار داده می شود. معمولاً پزشک متخصص به فرد توصیه می کند که قبل از جلسه تزریق پی آر پی، این کارها را انجام دهد:

  • یک هفته قبل از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، مصرف داروهای ضدانعقاد را قطع کنید.
  • حداقل ده روز قبل از پی آر پی و ده روز بعد از پی آر پی، از مصرف داروهایی که بر پلاکت ها تاثیر می‌گذارند مانند آسپرین یا ایبوپروفن خودداری کنید.
  • از ده روز قبل از جلسه درمانی، مصرف الکل و سیگار را متوقف کنید.
  • نوشیدن آب کافی را به خاطر داشته باشید تا سموم از بدن شما دفع شود. در روز تزریق، حداقل یک لیتر آب بنوشید.
  • در روز تزریق prp به زانو، وعده غذایی کامل و سالم بخورید تا بدن شما انرژی کافی را داشته باشد.

تزریق پی آر پی به زانو چقدر طول می کشد؟

تزریق پی آر پی به زانو، فقط در مطب پزشک انجام می شود و کل مدت تزریق، حدود نیم ساعت تا 40 دقیقه طول می کشد. بعد از پایان تزریق، پزشک متخصص، تاریخ جلسه بعدی تزریق را به شما اعلام می کند.

مراقبت های لازم بعد از انجام پی آر پی زانو

پس از اینکه پلاسمای غنی از پلاکت را به زانو تزریق کردید، لازم است این کارها را انجام دهید تا زودتر شاهد درمان زانودرد خود باشید:

  • استراحت و کاهش فعالیتهای روزانه: پس از PRP، پزشک به شما توصیه می کند که به زانوی خود استراحت بدهید و از انجام فعالیت ‌های سنگین و تمرینات ورزشی خودداری کنید. به صورت کلی هر فعالیتی که منجر به وارد شدن فشار زیاد به زانو می شود را کنار بگذارید.
  • قرار دادن یخ روی زانو: تا سه روز بعد از تزریق پی آر پی به زانو، کیسه های یخ را روی منطقه تزریق شده قرار دهید تا تورم و درد شما کمتر شود.
  • استفاده از داروها: ممکن است پزشک به شما داروهای خاصی را تجویز کند تا میزان درد شما کمتر شود. معمولاً استامینوفن برای کنترل درد بعد از پی آر پی تجویز می شود.
  • مصرف مکمل های غذایی: بعد از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به زانو، پزشک متخصص مصرف مکمل های خاص مانند ویتامین D و کلسیم را برای فرد توصیه می کند؛ زیرا این دو مکمل به تقویت استخوانها و درمان زانو درد کمک می کنند.
  • خودداری از مصرف الکل و سیگار: تا ده روز پس از تزریق پی ار پی، از مصرف الکل، کشیدن سیگار و خوردن نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید تا روند ترمیم و بازسازی بافتهای بدن شما سریعتر اتفاق بیفتد.
  • خودداری از ماساژ دادن و لمس کردن محل تزریق: بهتر است به مدت یک شبانه روز بعد از تزریق پی آر پی، از لمس کردن و ماساژ محل تزریق خودداری کنید و پوست پاهای خود را تمیز نگه دارید.
  • خودداری از شنا و استحمام: بهتر است تا 6 ساعت بعد از تزریق، دوش آب گرم نگیرید و شنا نکنید؛ زیرا آب گرم منجر به تورم محل تزریق می شود.

بعد از تزریق پی آر پی، تمام توصیه ها و دستورهای پزشک خود را دنبال کنید و بیشتر مراقب زانوهای خود باشید. در صورتی که هرگونه التهاب، درد و ناراحتی را در زانوهای خود حس کردید، با پزشک خود تماس بگیرید و مشکل خود را به پزشک اطلاع دهید.

استراحت پس از عمل پی آر پی زانو

شیوه صحیح استراحت پس از PRP زانو اهمیت زیادی دارد و به بهبودی سریعتر شما کمک می کند. پس از تزریق پی آر پی به زانو، پزشک به شما توصیه می کند که برای مدتی استراحت فیزیکی داشته باشید و از عصا برای حمایت از زانو و کاهش وزن بار روی زانو استفاده کنید.

در زمان خوابیدن و دراز کشیدن نیز زیر زانوهای خود بالشت نرم قرار دهید تا پاهای شما بالاتر از بدنتان قرار بگیرند و مایعات اضافی سریعتر از بدن شما خارج شوند. همچنین با قرار دادن یخ روی محل تزریق و خوردن غذاهای سالم و مقوی، به بازسازی بافتهای زخمی و تقویت بدن خود کمک خواهید کرد.

بعد از چند روز استراحت، بهتر است به فعالیتهای روزمره و برنامه ورزشی خود برگردید. گاهی وقتها هم با انجام حرکات اصلاحی و مراجعه به فیزیوتراپیست، سریعتر از انتظارتان شاهد بهبودی خود و درمان دردها خواهید بود.

بعد از تزریق پلاسما به زانو، تا چه زمانی باید استراحت کنم؟

بعد از انجام پی آر پی زانو، تا یک هفته میزان و شدت فعالیتهای خود را کمتر کنید تا به مفصل زانو فشار زیادی وارد نشود. از هفته دوم، شما تاثیر شگفت انگیز پی آر پی را روی زانوهای خود مشاهده می کنید؛ زیرا پلاکتها در جای خود قرار گرفته اند و روند تشکیل کلاژن جدید و بهبود بافت آسیب دیده شروع شده است.

بعد از دو یا سه هفته، شما می توانید ورزشهای کم شدت مانند یوگا و پیاده روی آهسته را انجام دهید. بعد از تزریق پلاسما، بهتر است به مدت 4 تا 6 هفته برای انجام فعالیتهای سنگین تر مانند دوچرخه سواری، شنا و بدنسازی، دست نگه دارید. در هنگام ورزش و فعالیتهای روزانه یادتان باشد که زانو را در وضعیت درست قرار دهید و در صورت توصیه پزشک، از زانوبند طبی برای تثبیت مفصل زانو استفاده کنید.

برای درمان زانو درد چند جلسه پی ار پی را باید انجام داد؟

تعداد جلسات پی آر پی به میزان آسیب و وضعیت بدنی فرد بستگی دارد. مثلا برای درمان درد ناشی از آرتروز زانو، فرد باید حداقل 3 تا 4 جلسه پی ار پی را انجام دهد.

معمولا تعداد جلسات پی آر پی، بین 1 تا 3 جلسه است که هر جلسه با فاصله حدود 10 روز تا یک ماه انجام می شود. تحقیقات انجام شده ثابت کرده است که تاثیرات پی آر پی زانو، بعد از هر بار تزریق بیشتر می شود.

هزینه پی آر پی زانو چقدر است؟

اگر قصد انجام پی آر پی برای درمان زانودرد را دارید و می خواهید از هزینه عمل پی آر پی مطلع شوید، باید بدانید که هزینه پی آر پی زانو به عواملی مانند وضعیت بدنی بیمار، میزان آسیب زانو، تخصص پزشک، تعداد جلسات موردنیاز برای درمان و تجهیزات استفاده شده بستگی دارد.

هرچقدر تجهیزات پزشکی استفاده شده مانند کیت های پزشکی و ابزارهای تزریق باکیفیت تر باشد، هزینه پی آر پی بیشتر است. توجه داشته باشید که در صورت مراجعه به پزشکهای متخصص و حرفه ای، از کیتهای پیشرفته برای به دست آوردن پلاسمای خون استفاده می شود که خلوص بیشتری دارد و کیفیت این پلاسما بهتر است.

به صورت میانگین، هزینه پی ار پی زانو در سال 1402، حدود 2 میلیون تومان است که با توجه به موارد گفته شده ممکن است بیشتر یا کمتر شود.

آیا بیمه هزینه پی ار پی زانو را می دهد؟

بسیاری از بیمه های درمانی، هزینه پی آر پی زانو را پرداخت نمی کنند و شخص باید خودش هزینه عمل را بپردازد؛ اما بعضی از بیمه های تکمیلی هستند که بخشی از هزینه prp زانو را به بیمار پرداخت می کنند.

آیا پی آر پی عوارضی هم دارد؟

بله، مانند دیگر روشهای درمانی، ممکن است پی آر پی نیز با عوارض و مشکلات خاصی همراه باشد؛ اما در بیشتر موارد، انجام پی آر پی با حداقل درد و عوارض همراه است.

از جمله عوارض PRP زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد و تورم زانو: زمانی که پی آر پی به زانو تزریق می شود، این احتمال وجود دارد که موقتاً شاهد درد و تورم در ناحیه موردنظر باشید. این عارضه نگران کننده نیست و معمولاً در عرض چند روز درمان می شود.
  • عفونت: هرگونه تزریق با خطر عفونت همراه است؛ اما می توان با انجام نکات خاصی، احتمال عفونت را به حداقل رساند. رعایت نکات بهداشتی و استفاده از وسایل استریل شده، احتمال عفونت پس از تزریق را بسیار کمتر می کند.

موارد دیگر مانند خونریزی در محل تزریق، آسیب به اعصاب اطراف زانو و حساسیت به مواد استفاده شده از جمله عوارض احتمالی پی آر پی هستند. باید بدانید که عوارض پی آر پی کم و گذرا هستند و بیشتر افراد، این عوارض را تجربه نمی کنند. بهترین گزینه برای انجام پی آر پی زانو، مراجعه به پزشک متخصص باتجربه و معتبر است تا ریسک عمل و عوارض آن به حداقل برسد.

ماندگاری پی آر پی زانو چقدر است؟

در بسیاری از موارد، تاثیر مثبت prp تا 2 سال ماندگار است که این موضوع نیز به شرایط بیمار بستگی دارد. بعضی از افراد، بعد از تزریق آمپول به زانو، تا 36 ماه از دردهای مزمن زانو خلاص می شوند که خبر بسیار خوبی برای افراد مبتلا به زانودرد است.

آیا پی آر پی زانو خطرناک است؟

همانطور که به شما توضیح دادیم، prp زانو با حداقل درد و عوارض جانبی همراه است؛ زیرا از پلاسمای بدن خودِ فرد برای ترمیم بافتهای آسیب دیده استفاده می شود. به همین دلیل است که تزریق پی آر پی به زانو، از بهترین و کم‌خطرترین روشها برای درمان زانو درد شناخته شده است. با مراجعه به پزشک متخصص برای انجام پی آر پی زانو، نیازی نیست نگران خطرات prp زانو باشید.

آیا تزریق پی آر پی به زانو درد دارد؟

تزریق پی آر پی به زانو با درد و سوزش کمی همراه است که به دلیل وارد شدن سوزن به داخل بافت بدن اتفاق می افتد. درد ناشی از تزریق پلاسما قابل تحمل و گذرا است. با این وجود، قبل از تزریق پی آر پی به زانو از بی‌حس کننده های موضعی مانند لیدوکائین استفاده می شود تا میزان درد و ناراحتی فرد در طول تزریق کمتر شود.

اگر بعد از تزریق آمپول به زانو شاهد درد و تورم در محل تزریق بودید، اصلا نگران نباشید؛ زیرا این موضوع طبیعی است و در عرض یک هفته درد شما از بین می رود. در این مدت حتما آب و مایعات به مقدار زیاد بنوشید تا بدن شما هیدراته بماند.

یادتان باشد که درد بعد از تزریق پلاسما به زانو، نشان دهنده سازگاری بدن با ماده تزریق شده و شروع فرآیند ترمیم بافتها است.

آیا برای تزریق پلاسما به زانو باید ناحیه موردنظر را با ژیلت اصلاح کرد؟

برای تزریق prp، نیاز نیست که ناحیه موردنظر را ژیلت بزنید و موهای آن ناحیه را بردارید.

آیا بعد از پی آر پی زانو می توان راه رفت؟

Prp زانو، یک روش درمانی تهاجمی نیست؛ به همین خاطر اکثر بیماران درگیر گچ و آتل نخواهند شد و می توانند بعد از تزریق راه بروند و حرکات سبک را انجام دهند.

تنها نکته ای که بعد از تزریق آمپول به زانو باید رعایت کنید این است که از وارد کردن فشار زیاد به زانو خودداری کنید و در صورت لزوم با کمک عصا راه بروید.

بعد از تزریق آمپول به زانو باید چه داروهایی را مصرف کرد؟

تجویز دارو بعد از prp زانو به نظر پزشک متخصص بستگی دارد. معمولاً برای کاهش درد و التهاب بیمار، پزشک استامینوفن تجویز می کند. بسیاری از پزشکان نیز مصرف مکمل های غذایی و ویتامین ها را برای فرد تجویز می کنند تا بهبودی کامل فرد سریعتر انجام شود.

پی آر پی زانو برای چه کسانی مناسب نیست؟

Prp زانو برای بسیاری از افراد مفید است؛ اما بعضی ها هم نباید پی آر پی را انجام دهند؛ زیرا شرایط انجام این عمل را ندارند. افراد مبتلا به مشکلات زیر، کاندیدهای مناسبی برای پی آر پی نیستند:

  • افراد مبتلا به عفونت: اگر بیمار به مشکل عفونت در استخوان زانو مبتلا شده است، باید ابتدا مشکل عفونت بیمار به صورت کامل درمان شود و سپس پی آر پی زانو انجام شود.
  • افراد با سابقه خونریزی بی علت: افرادی که سابقه خونریزی بی دلیل دارند، در معرض خونریزی شدید هستند و به همین دلیل بهتر است از انجام پی آر پی زانو صرف نظر کنند.
  • افراد مبتلا بیماری‌های خونی: بیمارانی که از بیماری‌ های خونی مانند ترومبوسیتوپنی پورپورا (کاهش پلاکت خون)، هموفیلیا و بیماری ‌های مشابه رنج می‌ برند، برای انجام پی آر پی زانو مناسب نیستند.
  • خانم های باردار: در طول دوران بارداری، انجام PRP برای درمان زانودرد توصیه نمی شود؛ زیرا ممکن است برای سلامتی نوزاد مضر باشد.
  • افراد حساس به لیدوکائین: لیدوکائین، نوعی داروی بی‌حس کننده موضعی است. افرادی که به لیدوکائین حساسیت یا آلرژی دارند، نباید روش پی آر پی زانو را انجام دهند.

تنها کسی که می تواند صلاحیت شما برای انجام پی آر پی زانو را بررسی کند، پزشک متخصص است که با توجه به وضعیت بدنی شما، تزریق آمپول به زانو را برای شما تجویز یا رد می کند.

برای انجام پی آر پی زانو، چند سی سی باید تزریق شود؟

میزان موردنیاز برای تزریق پی آر پی به زانو، توسط پزشک متخصص مشخص می شود. در بعضی از افراد، ممکن است تنها تزریق 1 سی سی پلاسما کافی باشد؛ اما در بعضی از بیماران نیز باید بیشتر از 5 سی سی پلاسمای غنی شده تزریق کرد تا ترمیم بافت زانو اتفاق بیفتد.

پی آر پی زانو بهتر است یا تزریق ژل به زانو؟

یکی از روشهای جدید برای کاهش درد زانو، تزریق ژل به زانو است. در این روش، ماده ای شبیه به مایع طبیعی موجود در مفصل زانو به زانو تزریق می شود که نام این ماده، مایع سینوویال است. مایع سینوویال، حاوی مقداری هیالورونیک اسید شیمیایی است و مانند لایه ای محافظ عمل می کند. بعد از تزریق ژل نیز زانو درد افراد کمتر می شود و از مفصل زانو محافظت خواهد شد.

در مقایسه تزریق ژل و تزریق پی آر پی به زانو می توان گفت که هر دو روش موثر هستند و به تسکین درد زانو کمک می کنند؛ اما تاثیر پی آر پی زانو بیشتر است. همچنین به دلیل استفاده از پلاسمای طبیعی بدن، سازگاری بدن با روش prp و احتمال موفقیت این روش بیشتر از سایر روشهای درمانی خواهد بود.

پی آر پی زانو بهتر است یا تزریق کورتیزون؟

کورتیزون، نوعی داروی ضدالتهابی است که به مفصل زانو تزریق می شود تا درد و ناراحتی ناشی از آرتروز زانو را به حداقل برساند. تزریق کورتیزون، درمان قطعی زانودرد نیست و فقط درد و التهاب مفصل را کاهش می دهد. اما در روش پی آر پی زانو، پلاسمای غنی از پلاکت به بدن تزریق می شود که سرشار از پروتئین ها و فاکتورهای رشد است و به بازسازی مفاصل و ترمیم بافتها کمک می کند.

تاثیر پی آر پی زانو بیشتر از تزریق کورتیزون است و می توان گفت که prp برای درمان زانو درد، روش بهتری است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که تاثیر مثبت پی آر پی، بیش از دو برابر تاثیر کورتیزون است. همچنین عوارض تزریق پی آر پی بسیار کمتر از عوارض تزریق کورتیزون است و بدون آسیب رساندن به بافتهای داخلی بدن، به ترمیم سلولهای آسیب دیده کمک می کند.

آیا پی آر پی زانو جایگزین عمل جراحی زانو است؟

اگر مفصل زانو به صورت کامل تخریب شده باشد، هیچ راهی به جز عمل جراحی برای درمان زانو درد وجود ندارد؛ اما اگر میزان و وسعت آسیب به زانو کم باشد، می توان از روش پی آر پی برای بازسازی مفاصل و درمان دردهای زانو کمک گرفت. در بسیاری از موارد، تزریق پی آر پی به زانو، زمان عمل جراحی زانو را به تعویق می اندازد و میزان درد و ناراحتی فرد را کاهش می دهد. با مراجعه به پزشک متخصص، میزان آسیب دیدگی زانو و بهترین روش درمان زانو درد مشخص خواهد شد.

چه کسانی از پی آر پی زانو نتیجه گرفته اند؟

بسیاری از افراد که دچار آسیب دیدگی در ناحیه لیگامانهای صلیبی قدامی زانو شده اند، از تزریق پی آر پی برای کاهش دردهای خود کمک گرفته اند. همچنین این روش برای افراد مبتلا به آرتروز زانو و زانو درد مزمن بسیار موثر است.

ورزشکارانی که آسیب ورزشی دیده اند و افرادی که در معرض آسیب به غضروف و مفاصل زانو هستند نیز prp زانو را انجام می دهند تا هرچه زودتر شاهد ترمیم غضروف و رباط های زانو باشند.

اگر شما هم به زانو درد مبتلا هستید و به دنبال راهی برای کاهش درد زانو می گردید، می توانید با مراجعه به پزشک متخصص، این تکنیک درمانی موثر را انجام دهید و میزان درد و التهاب زانوهای خود را به حداقل برسانید.

ویژگی های دکتر خوب برای انجام پی آر پی زانو

زمانی که می خواهید پزشک مناسب برای تزریق آمپول به زانو را پیدا کنید، باید به تجربه و تخصص پزشک توجه کنید و همیشه به دنبال بهترین پزشکها برای درمان مشکلات خود باشید.

مواردی مانند مهارت پزشک، آشنایی با روشهای جدید پزشکی، توانایی ارزیابی صحیح مشکل بیمار، برخورداری از تجهیزات پیشرفته پزشکی، رفتار محترمانه با بیمار و تشخیص درست، از جمله مهمترین موارد برای انتخاب بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی برای انجام پی آر پی است.

در ادامه، با یکی از بهترین پزشکان برای درمان زانو درد با تکنیک PRP آشنا خواهید شد.

دکتر خوب برای تزریق پی آر پی کیست؟

اگر به دنبال پزشکی حرفه‌ای برای تزریق پی آر پی به زانو هستید، پیشنهاد می کنیم که به کلینیک درمانی دکتر آنا آوامهر مراجعه کنید و کار تزریق prp را به این پزشک متخصص بسپارید.

دکتر آنا آوامهر، متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات است که رتبه سوم بورد تخصصی کشور را در کارنامه خود دارد و از اعضای انجمن طب فیزیکی آمریکا و کارشناس رسانه ای است.

در کلینیک درمانی دکتر آوامهر، تزریق پلاسما با استفاده از بهترین تجهیزات پزشکی انجام می شود تا فرد شاهد بهترین نتایج باشد و با کمک روش پی آر پی، برای همیشه از زانو درد خلاص شود.

اگر شما هم به دلیل ورزش یا فعالیتهای پرفشار دچار زانودرد و آسیب دیدگی زانو شده اید، پیشنهاد می کنیم که به کلینیک درمانی دکتر آوامهر مراجعه کنید و بهترین روش درمانی را برای کاهش دردهای خود انجام دهید.

فیلم توضیحات دکتر آنا آوامهر در مورد prp زانو

دکتر آوامهر: با prp و کاربردهای اون آشنا هستی؟ در ادامه ویدیو با من همراه باش. پی آر پی در واقع سرم غنی از پلاکت است. پلاکت‌ها اجزایی از خون هستند که وقتی قسمتی از بدن دچار آسیب میشه سریعا خودشون رو به محل آسیب می‌رسونند، این پلاکت‌ها حاوی فاکتورهای رشد و فاکتورهای ترمیم کنندگی هستند که به تسریع روند ترمیم در محل آسیب کمک می‌کنند.

تزریق سرم غنی از پلاکت یا prp باعث میشه که علاوه بر مکانیزم طبیعی ترمیم کنندگی بدن غلظت پلاکت در اون ناحیه افزایش پیدا بکنه و بافت صدمه دیده خصوصاً غضروف و تاندون هرچه سریعتر بهبود پیدا بکنه، بنابراین یکی از کاربردهای اساسی prp در آرتروز زانو و مچ پا آسیب منیسک زانو آسیب تاندون‌های شانه خار پاشنه و آرنج تنیس بازان هست.

جمع بندی مطالب

در این نوشته با یکی از موثرترین تکنیکهای پزشکی یعنی تزریق پی آر پی به زانو آشنا شدید و دانستید که در این روش، پلاسمای غنی شده با پلاکت به داخل مفصل زانو تزریق می شود تا فرآیند بازسازی بافتها و ترمیم مفصل زانو آغاز شود. PRP زانو از جمله روشهای کم خطر برای درمان زانو درد است که بسیاری از مشکلات سیستم حرکتی را درمان می کند. در ادامه نیز با مزایا و معایب این روش آشنا شدید و دانستید که prp زانو با حداقل عوارض همراه است. اگر قصد انجام پی آر پی زانو را دارید، باید حداقل سه جلسه تزریق را انجام دهید تا شاهد نتایج قطعی پی آر پی باشید. همچنین بعد از هر بار تزریق باید از بدن خود مراقبت کنید و دستورات پزشک را به صورت کامل رعایت کنید.

برای تزریق پی آر پی به زانو، بسیار مهم است به پزشک متخصص و باتجربه مراجعه کنید تا کار تزریق به مفصل زانو با استفاده از تجهیزات پیشرفته انجام شود. دکتر آنا آوامهر یکی از بهترین پزشکان برای تزریق پی آر پی به زانو است که تاکنون، بسیاری از افراد مبتلا به دردهای مزمن زانو و آرتروز زانو را درمان کرده است. شما نیز می توانید به کلینیک درمانی این پزشک متخصص مراجعه کنید و بدون نیاز به عمل جراحی، از شر زانو درد راحت شوید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید بوده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *