کمردرد، یکی از اتفاقات ناخوشایند و آزاردهنده است که ممکن است برای هر فردی در هر سن و سالی پیش بیاید. متاسفانه، 80 تا 90 درصد از افراد، در مرحله ای از زندگی خود، کمردرد را تجربه می کنند که این عارضه در سنین میانسالی و پیری باعث گرفتاری و کم تحرکی شدید فرد می شود. عوامل مختلفی وجود دارند که منجر به بروز درد در قسمت کمر می شود. یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل کمردرد، دیسک کمر است که تمام فعالیتهای فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

در این نوشته می خواهیم درباره دیسک کمر و بهترین روشهای درمان دیسک کمر با شما صحبت کنیم. اگر به دیسک کمر دچار هستید و دوست دارید با درمان قطعی دیسک کمر آشنا شوید، از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید. بعد از خواندن این نوشته، با انواع روش های درمان دیسک کمر در منزل آشنا خواهید شد و می توانید از شدید شدن کمردرد خود جلوگیری کنید.

دیسک کمر چیست

دیسک کمر چیست؟

قبل از آشنایی با دیسک کمر، خوب است ابتدا با ساختار کمر و ستون فقرات بیشتر آشنا شوید. در ستون فقرات انسان، 24 مهره استخوانی وجود دارد که محور اصلی بدن است و نقش ستون و تکیه گاه را دارد. بین هرکدام از این مهره های استخوانی، بافت غضروفی وجود دارد که مانع از سائیدگی مهره ها می شود و فشار ناشی از وزن بدن و برداشتن اجسام را تحمل می کند.

این بافت ژلاتینی بین مهره های کمر، مانند ضربه گیر عمل می کند و مهره های کمر را در کنار هم نگه می دارند. نام این بافت ژلاتینی و انعطاف‌پذیر، «دیسک بین مهره‌ای» است. انعطاف پذیری دیسک بین مهره ها کمک می کند که حرکات مختلف ستون فقرات راحت‌تر و روان‌تر انجام شود.

هر دیسک، ساختمانی مسطح و به شکل بیسکوییت است که در مرکز آن، هسته ای ژله‌ای وجود دارد و پوسته خارجی آن بسیار قدرتمند است.

ستون فقرات، محور اصلی و تکیه گاه اصلی بدن ما است که باید از آن به درستی محافظت کنیم. گاهی اوقات برداشتن اجسام سنگین، پیچ خوردن پا و کمر، خم شدن نادرست، زمین خوردن و… باعث می شود که دیسک بین مهره ای آسیب ببیند. اگر بافت ژلاتینی دیسک تخریب شود یا دیسک از جای اصلی خود جابه‌جا شود، فرد به کمردرد شدید مبتلا می شود.

دیسک کمر به انگلیسی با عبارت waist disk معادل است که به دنبال وارد شدن فشار زیاد به کمر، افزایش سن و آسیب شدید به مهره های کمر به وجود می آید.

کمر ساختمانی پیچیده دارد و بعد از آسیب به هرکدام از بخشهای کمر، مشکل به لیگامان ها، تاندون ها، مفاصل و اعصاب بدن نیز می رسد و فرد احساس درد و ناراحتی می کند.

چه اتفاقاتی منجر به آسیب به دیسک کمر می شود؟

زمانی که فشار شدید و ناگهانی به ستون فقرات وارد شود، احتمال آسیب دیدگی دیسک کمر وجود دارد. بسیاری از افراد بعد از اتفاقاتی مانند افتادن از نردبان، زمین خوردگی، زایمان، بلند کردن جسم سنگین، بد نشستن، بد ایستادن، کار کردن نادرست با موبایل و… به کمردرد شدید مبتلا می شوند و از درد مزمن کمر و پاها شکایت می کنند. اگر دیسک بین مهره های کمر از جای خود در برود و بیرون بزند، عملکرد و ساختار آن با مشکل روبرو می شود. گاهی اوقات ضربه و فشار به حدی شدید است که منجر به پارگی دیسک کمر می شود.

یکی از عوامل شایع در ایجاد سائیدگی دیسک کمر، افزایش سن است. مایع موجود در دیسک بین مهره ای، با افزایش سن کمتر شده و این مایع خشک می شود. جالب است بدانید که هر فرد در انتهای شب، نسبت به اوایل روز کوتاه قدتر می شود؛ زیرا مایع داخل دیسک خشک می شود و مهره های کمر به هم نزدیک می شوند.

با هرگونه سائیدگی دیسک و پارگی آن، فشار زیادی به ستون فقرات وارد می شود. برای توضیح بیشتر این اتفاق باید بگوییم که در این حالت، ماده ژلاتینی موجود در دیسک، روی اعصاب مجاور دیسک فشار وارد می کند. زمانی که عصب تحت فشار قرار بگیرد، درد شدیدی در ناحیه کمر ایجاد می شود که تا ران و ساق پا نیز ادامه پیدا می کند. اکثر اوقات بیرون زدگی دیسک کمر در مهره های پایین کمری یعنی L4-L5 و L5-S1 اتفاق می افتد.

رابطه میان بیرون زدگی دیسک کمر و پادرد

کمر، ستون بدن است و هرگونه مشکل آن به تمام بخشهای بدن می رسد. گاهی اوقات پس از بیرون زدگی دیسک کمر، فرد شاهد بی حسی پاها خواهد بود که منشا این مشکل، آسیب دیدگی دیسک کمر است. دیسک کمر با درد پای چپ و درد پای راست رابطه مستقیمی دارد؛ زیرا پس از آسیب به دیسک بین مهره های کمر، به اعصاب نیز فشار وارد می شود و عصب پاها نیز درگیر خواهد شد.

در نتیجه فرد با درد پای چپ یا درد پای راست مواجه خواهد شد و مواردی مانند گز گز کردن پا، ضعف شدید در پاها، احساس سرما و گرما در عضلات پا، کهیر و اسپاسم عضلات پا را تجربه می کند که همگی از علائم دیسک کمر در پاها هستند. درد ناشی از دیسک کمر از ناحیه انتهایی کمر شروع شده و به تدریج به باسن، ران ها و پشت زانو می رسد. در صورتی که میزان فشار وارد شده به اعصاب زیاد باشد، این درد از زانو می گذرد و به پاشنه پا و انگشتان پا می رسد.

همانطور که گفتیم با بیرون زدن دیسک کمر، تمام بخشهای کمر درگیر می شود. باید بدانید که بعد از زمین خوردن و وارد شدن فشار زیاد به کمر، ممکن است دیسک کمر از جای خود در برود و ضعیف شود. متاسفانه در این حالت، احتمال حمله مجدد کمردرد تا آخر عمر انسان وجود دارد و باید از کمر بیشتر مراقبت کرد تا دوباره آسیب جدی نبیند.

آسیب دیدگی دیسک کمر به کدام قسمت از کمر فشار می آورد؟

از آنجایی که بیشترین میزان فشار و نیروی وزن به مناطق تحتانی ستون فقرات اعمال می شود، عصب ریشه پنجمین عصب کمری (بین مهره چهار و مهره پنج کمر) و عصب ریشه اولین عصب خاجی (بین مهره پنج و اولین قسمت از استخوان خاجی) بیش از سایر بخشهای کمر آسیب می بینند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد پس از پارگی دیسک کمر یا بیرون زدگی دیسک، از درد شدید در قسمت انتهایی کمر خود گلایه می کنند.

در شکل زیر با مهره های کمری و مهره های گردنی بیشتر آشنا خواهید شد.

آناتومی ستون فقرات و دیسک های l4 , l5

رابطه میان دیسک کمر و درد سیاتیک

موضوع دیگری که باید بدانید این است که با اتصال پنجمین عصب کمری و اولین عصب خاجی، عصب سیاتیک به وجود می آید که از مهم‌ترین اعصاب بدن است و از کمر تا پشت ران و ساق پا امتداد دارد. زمانی که عصب سیاتیک آسیب می بیند، فرد به درد سیاتیک مبتلا می شود؛ پس همانطور که متوجه شدید، دیسک کمر با درد کشاله ران، پادرد و درد سیاتیک مرتبط است.

عکس رابطه بین دیسک کمر و درد سیاتیک

اگر احتمال می دهید که شما هم به بیرون‌زدگی یا آسیب دیسک کمر مبتلا شده باشید، بهتر است علائم دیسک کمر را در بدن خود بررسی کنید.

اصلاح سبک زندگی برای پیشگیری از دیسک کمر

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و شما می توانید با رعایت بعضی نکات، از بروز مشکل دیسک کمر جلوگیری کنید. وضعیت بدنی نامناسب و وارد شدن فشار زیاد به کمر، منجر به بروز کمردرد شدید می شود. بنابراین برای پیشگیری از دیسک کمر، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • درست بایستید. بد ایستادن باعث کشیده شدن لیگامان های ستون فقرات و خشکی کمر می شود. بنابراین در زمان ایستادن، باید پشتتان صاف و سرتان به سمت جلو باشد تا وزن بدن به طور مساوی بین پاها تقسیم شود.
  • از بی حرکت نشستن در یک وضعیت بدنی به مدت طولانی خودداری کنید. هرگز چندین ساعت روی کاناپه ها نرم و کوتاه نخوابید تا کمرتان خشک نشود.
  • از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید؛ زیرا این کفشها به کمرتان فشار زیادی وارد می کنند. بهترین کفش برای کاهش کمردرد، کفش کتانی و کفش های راحتی است که پاشنه و کفی نرم دارند.
  • برای انتخاب صندلی، به پشتی صندلی توجه داشته باشید؛ زیرا پشتی صندلی باید قوس کمر شما را حفظ کند. زمانی که روی صندلی می نشینید، کمرتان را صاف نگه دارید و از خم کردن کمر به سمت جلو یا عقب خودداری کنید. در صورت لزوم می توانید یک بالشتک یا حوله کوچک را پشت کمرتان قرار دهید. همچنین پاها را به صورت صاف روی زمین یا تکیه گاه قرار دهید.
  • در هنگام ظرف شستن، از خم شدن روی سینک آشپزخانه خودداری کنید. کارهای منزل را در چندین نوبت انجام دهید و بدنتان را خسته نکنید. از خم شدن و برداشتن اجسام از فر گاز خودداری کنید. به جای خوابیدن داخل وان، دوش کوتاهی بگیرید و از حمام بیرون بیایید. همچنین جاروبرقی های سنگین، کمد و سایر اجسام را از پله ها بالا و پایین نبرید.
  • اجسام سنگین را به درستی از روی زمین بردارید. برای بلند کردن جسم سنگین از روی زمین، پاهایتان را باز کنید و زانوها را خم کنید. کمرتان را صاف نگه دارید. جسم را نزدیک بدنتان نگه دارید و با فشار آوردن به پاها، جسم را از روی زمین بردارید. هنگام جابجایی اشیا، از چرخاندن کمر خودداری کنید. هرگز اجسام سنگین را از سطح شانه ها بالاتر نبرید؛ زیرا این کار هم به گردن و هم به کمر شما فشار می آورد.
  • در هنگام خوابیدن، تختی را انتخاب کنید که تشک آن محکم و راحت است و ارتفاع مناسبی دارد. از گذاشتن بالشت های زیاد در اطراف بدنتان خودداری کنید.
  • یکی از راهکارهای عالی برای تقویت عضلات کمر و شکم، ورزش کردن است. با انجام ورزش های هوازی، بدنسازی و ورزش های کششی، بدنتان را فعال نگه دارید و عضلات اطراف ستون فقرات را تقویت کنید.

با انجام این کارها، احتمال بروز آسیب در ستون فقرات و مهره های کمر را به حداقل می رسانید.

علائم دیسک کمر

اکثر افراد، حملات کمردرد را تجربه می کنند که حدود یک روز طول می کشد و از بین می رود؛ اما بعضی افراد ممکن است حملات شدید کمردرد را تجربه کنند که توانایی کار کردن و فعالیت های بدنی را سلب می کند.

مواردی مانند:

  • کمردرد شدید
  • احساس درد گسترده از کمر به سمت باسن و پشت ران و حتی ساق پا
  • مشکل در دفع ادرار و مدفوع
  • بی حسی ناحیه کشاله ران و رکتوم (بخش پایانی روده بزرگ و قبل از مقعد)
  • ضعف شدید پاها

از جمله علائم شدید و نگران کننده دیسک کمر هستند که آسیب جدی به اعصاب کمر را نشان می دهند.

بهترین و مطمئن ترین راه برای اطمینان از وجود دیسک کمر، مراجعه به پزشک متخصص است تا مشکل شما به خوبی ارزیابی شده و میزان آسیب به کمر تشخیص داده شود.

تنها کسی که در تشخیص دیسک کمر می تواند به درستی عمل کند و مشکل بیرون زدگی دیسک بین مهره ای را تشخیص دهد، دکتر متخصص است و شما باید این کار را فقط به پزشک بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، جراحان دیسک کمر و دیسک گردن یا پزشک فوق تخصص ستون فقرات بسپارید.

روش معاینه دیسک کمر

هنگامی که کمردرد شدید را تجربه می کنید و به پزشک متخصص مراجعه می کنید، ابتدا از شما سوالاتی درباره نحوه ایجاد درد و زمان شروع درد پرسیده می شود و سپس معاینه فیزیکی انجام می شود.

در معاینه اولیه کمر، معمولاً سوالات زیر از فرد پرسیده می شود:

  • آیا درد در یک نقطه از کمر وجود دارد یا کل کمر را درگیر کرده است؟
  • آیا درد به پاها هم انتشار پیدا کرده است؟
  • نحوه ایجاد درد چگونه بوده است؟ تدریجی یا ناگهانی؟ در صورت تدریجی بودن، در طول چه مدت زمانی این درد ایجاد شده است؟
  • آیا شروع درد با فعالیت خاصی همراه بوده است؟
  • وضعیت کمردرد در ابتدای صبح به چه صورتی است؟
  • آیا عاملی باعث بدتر شدن درد کمر و پاها می شود؟
  • آیا علاوه بر درد، مشکل دیگری مانند کاهش وزن، سرفه شدید و… شما را نگران کرده است؟

بعد از بررسی پاسخ شما به سوالات بالا، درمانگر به معاینه فیزیکی کمر و پاها می پردازد. در هنگام معاینه فیزیکی، پزشک به دنبال نشانه های انحراف مهره ها می گردد و نحوه خم شدن کمر و چگونگی راه رفتن شما را بررسی می کند. همچنین کمر شما را لمس می کند تا نقاط حساس کمر را پیدا کند.

سپس پزشک از شما می خواهد که هرکدام از پاهای خود را بالا بیاورید تا میزان سلامتی یا اختلال در عصب سیاتیک را نیز ارزیابی کند. تست کشش فمورال و ارزیابی رفلکس پاشنه از دیگر مواردی است که برای بررسی علائم دیسک کمر و میزان آسیب به مهره های کمر انجام می شود. همچنین پزشک متخصص به علائم بی حسی یا ضعف در پاها توجه می کند تا میزان درگیری عصب سیاتیک نیز بررسی شود.

گاهی پس از معاینه فیزیکی و بررسی علائم دیسک کمر، درمانگر پیشنهاد می کند تا عکس‌برداری از قسمت کمر را انجام دهید تا وضعیت مهره های کمر شما به صورت دقیق‌تر بررسی شود.

عکس دیسک کمر

با عکس برداری از قسمت میانی بدن، می توان وضعیت ستون فقرات، محل بروز دیسک کمر، ناهنجاری های استخوان های کمر و اعصاب آسیب دیده را به‌خوبی تشخیص داد. برای تشخیص دقیق میزان آسیب به کمر، می‌توان انواع آزمایش های تصویربرداری مانند ام آر آی (MRI)، سی تی اسکن، رادیولوژی با اشعه ایکس، سی تی میلوگرام و الکترومیوگرافی را انجام داد.

آشنایی با ساده ترین روشهای درمان دیسک کمر

برای درمان دردهای ناشی از کمردرد، می توانید یکی از روشهای زیر را انجام دهید:

  1. دارو درمانی
  2. درمان کمردرد با ورزش
  3. درمان دیسک کمر با استراحت
  4. کاهش کمردرد با کمپرس سرد و گرم
  5. درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی و درمان فیزیکی
  6. درمان دیسک کمر با استئوپاتی
  7. تکنیک آزادسازی بافت و گره های عضلانی ناحیه
  8. درمان دستی و کایروپرکتیک
  9. طب سوزنی
  10. اوزون درمانی و تزریق دیسک(عمل بسته دیسک)
  11. جراحی دیسک کمر

در ادامه، با هرکدام از روشهای موثر برای درمان دیسک کمر آشنا خواهید شد.

بهترین مسکن برای دیسک کمر

اگر از کمردرد حاد رنج می برید، می توانید از قرص های مسکن ساده مانند ایبوپروفن، استامینوفن، ناپروکسن و شل کننده های عضلانی استفاده کنید. اگر کمردرد شما با این قرصها آرام نمی شود، از پزشک خود بخوانید که مسکن های قوی تری را برای شما تجویز کند.

اگر درد مهره های کمر بسیار شدید و ناراحت‌کننده باشد و امکان عمل جراحی دیسک کمر وجود نداشته باشد، پزشک متخصص از داروهای تزریقی برای کاهش سریع درد استفاده می کند. در این حالت، تزریق استروئیدها، تزریق اوزون و تزریق کورتیزون استفاده می شود که با بی حسی موضعی به همان منطقه آسیب دیده تزریق می شود.

درمان دیسک کمر با تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی

درمان دیسک کمر با ورزش و حرکات اصلاحی

بعضی از تمرینات ورزشی به تقویت عضلات کمر و اصلاح ناهنجاری های ستون فقرات کمک می کند. دقت داشته باشید که حتماً برای انجام تمرینات ورزشی با پزشک متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات مشورت کنید و زیر نظر فرد متخصص این کار را انجام دهید تا آسیب بیشتری به کمر شما وارد نشود. اگر دوست دارید سریعتر از شر دیسک کمر خلاص شوید و به کار و زندگی روزمره برگردید، ورزشهایی مانند شنا، دوچرخه سواری کم فشار، پیاده روی آهسته و یوگا را انجام دهید. انجام تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی به افرادی پیشنهاد می شود که هنوز به کمردرد مزمن مبتلا نشده اند و به دنبال راهی برای پیشگیری از کمردرد شدید هستند.

درمان دیسک کمر با استراحت

اگر بازگشت حملات کمردرد را تجربه می کنید و انجام کارهای روزمره برای شما سخت شده است، بهتر است کمی به خودتان استراحت بدهید.

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر به این صورت است که 2 الی 3 روز به صورت صاف روی تخت دراز بکشید. بهتر است زیر زانوهای خود، بالشت یا حوله قرار دهید. همچنین در زمان خوابیدن به پهلو، بالشت کوچکی را میان زانوهایتان قرار دهید تا فشار کمتری به قسمت پایینی ستون فقرات وارد شود.

یادتان باشد که بیش از 48 ساعت استراحت نکنید و در بستر نمانید؛ زیرا کم تحرکی منجر به ضعف عضلات کمر، کاهش توده عضلانی، لخته شدن خون در پاها و افسردگی می شود. پس از 1 الی 2 روز استراحت، شروع به حرکت کنید و به فعالیت های فیزیکی و روزانه خود برگردید تا بتوانید از ضعیف شدن عضلات کمر و شدت گرفتن آسیب جلوگیری کنید.

رژیم غذایی برای درمان دیسک کمر

اگر می خواهید دردها و عوارض ناشی از بیرون زدگی دیسک را کاهش دهید، باید به رژیم غذایی خود توجه کنید و از غذاهای سالم و مکمل های غذایی استفاده کنید تا زودتر شاهد بهبودی وضعیت کمرتان باشید.

اگر به دنبال مواد غذایی مفید برای دیسک کمر هستید، لازم است بدانید که خوردن منیزیم یا قرص منیزیم باعث حفظ تراکم استخوان و جلوگیری از کمردرد می شود و عضلات اطراف ستون فقرات را تقویت می کند. از جمله منابع غذایی منیزیم می توان به ماست، غلات کامل، موز، شکلات تلخ، ماهی، سبزیجات با برگ سبز، آجیل، لوبیا و آووکادو اشاره کرد.

همچنین برای تقویت استخوانهای بدن، باید ویتامین D3 موردنیاز بدن را دریافت کرد؛ زیرا  ویتامین D3 به جذب کلسیم کمک می کند و برای سلامت ماندن استخوانها ضروری است. نور آفتاب، ماهی قزل آلا و زرده تخم مرغ از جمله منابع غنی ویتامین D هستند.

همچنین باید منابع کلسیم مانند شیر، پنیر، ماست کم چرب، سویا، تخم مرغ، زردآلو و انجیر را نیز مصرف کنید تا کلسیم موردنیاز استخوانها تامین شود.

یادتان باشد که چاقی و اضافه وزن باعث شدید شدن فشار روی ستون فقرات و بروز کمردرد می شود؛ بنابراین از خوردن مواد غذایی مضر با حجم زیاد خودداری کنید تا وزنتان بالا نرود.

نوشیدن آب کافی برای افراد مبتلا به دیسک کمر بسیار ضروری است و مانع از خشکی مایع داخل دیسک می شود؛ بنابراین روزانه 2 لیتر آب بنوشید تا از شدید شدن التهاب و درد کمرتان جلوگیری کنید.

کاهش کمردرد با کمپرس سرد و گرم

در برخی از افراد، گذاشتن کمپرس سرد مانند کیسه یخ روی کمر، به کاهش دردهای کمر کمک می کند و در بعضی ها هم کمپرس گرم و حمام آب گرم باعث کاهش کمردرد می شود. توجه داشته باشید که کمپرس سرد و کمپرس گرم، دو روش موقت برای درمان کمردرد ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر هستند.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

در طول جلسات فیزیوتراپی، عضلات کمر و شکم شما تقویت می شوند و وضعیت ستون فقرات شما اصلاح خواهد شد. پزشک متخصص طب فیزیکی در صورت نیاز برای شما فیزیوتراپی تجویز میکند.

آشنایی با استئوپاتی یا استخوان درمانی برای درمان دیسک کمر

استئوپاتی (Osteopathy) یا طب مفصلی، روشی است که برای درمان مشکلات مربوط به استخوانها انجام می شود. متخصص استئوپاتی، از تمام روشها مانند ماساژ، حرکات کششی و… برای بهبود وضعیت فرد استفاده می کند. هدف از انجام استئوپاتی این است که دامنه حرکت استخوانها بیشتر شود، گرفتگی عضلات از بین برود و سرعت گردش خون افزایش پیدا کند.

انجام استئوپاتی، یکی از روشهای مفید برای درمان درد در قسمت پایین کمر و درمان درد سیاتیک است که کمردرد حاد را بدون عمل جراحی از بین می برد. برای انجام استئوپاتی، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان دیسک کمر با جراحی

اگر بیرون زدگی دیسک بین مهره ای بسیار شدید باشد، به طوری که عصب تحت فشار دیسک قرار بگیرد و خطر آسیب به عصب بیمار و فلج شدن شخص وجود داشته باشد، پزشک متخصص، عمل جراحی دیسک کمر را تجویز می کند. درصد کمی از افراد، به عمل جراحی برای درمان دیسک کمر نیاز پیدا می کنند.

امروزه عمل جراحی دیسک کمر با ابزارهای پیشرفته، لیزر و دستگاه های میکروسکوپیک انجام می شود و ریسک این جراحی ها بسیار کمتر شده است. در نتیجه اگر دکتر متخصص ارتوپدی تشخیص داده است که باید عمل جراحی دیسک کمر را انجام دهید، بدون استرس و نگرانی آماده عمل شوید؛ زیرا پس از عمل، می توانید فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید و از شر درد مهره های کمر خلاص شوید.

عوارض عمل دیسک کمر

اگر به دنبال عوارض بعد از عمل دیسک کمر هستید، لازم است بدانید که مهمترین عارضه عمل جراحی دیسک کمر، امکان بازگشت کمردرد و عدم بهبود کامل درد است. پس از عمل جراحی، احتمال این وجود دارد که دیسک بین مهره‌ای مجدداً در همان منطقه کمر یا در قسمت دیگری از کمر بیرون بزند. موارد دیگری مانند وارد شدن فشار به نخاع و ریشه های عصبی، لخته شدن خون و… از جمله سایر عوارض عمل دیسک کمر هستند. احتمال بروز این عوارض پس از عمل، کمتر از 5% است.

مطالعه ای روی 400 بیمار انجام شد که تحت عمل جراحی رفع دیسک کمر قرار گرفته بودند تا میزان رضایت بیماران از این عمل برررسی شود. در این مطالعه مشخص شد که 80% از بیماران، از انجام عمل دیسک کمر راضی بوده اند و به دیگران توصیه کرده اند که برای درمان پارگی دیسک کمر، حاضر به عمل جراحی شوند. 12% از بیماران هم نتیجه این عمل را متوسط می دانند و هنوز هم با کمردرد و دیسک کمر درگیر بودند. 8% از افراد هم نتیجه عمل دیسک کمر را بسیار بد می دانند و از انجام این عمل به شدت ناراضی بوده اند.

درست است که احتمال بروز عوارض خاص پس از عمل دیسک کمر وجود دارد؛ اما شما می توانید با رعایت نکات خاصی، این عوارض را به حداقل برسانید.

در درجه اول بهتر است برای عمل جراحی مهره های کمر، به پزشک حرفه ای و متخصص مراجعه کنید تا عمل دیسک کمر شما با استفاده از ابزارهای به روز و پیشرفته انجام شود و احتمال عفونت زخم ها و سایر موارد به حداقل برسد. پس از اینکه دیسک کمرتان را عمل کردید نیز فعال باشید و با کمک فیزیوتراپی و ورزش، عضلات کمرتان را تقویت کنید.

درمان قطعی دیسک کمر

تشخیص درمان قطعی دیسک کمر باید توسط پزشک متخصص انجام شود. پزشک با معاینه ستون فقرات بیمار، مشاهده ام آر آی و سی تی اسکن از مهره های کمر، وضعیت مهره های کمر و میزان درگیری پاها، وضعیت دیسک کمر را بررسی کرده و بهترین روش درمان دیسک کمر را تشخیص می دهد. گاهی اوقات بیرون زدگی دیسک بین مهره ای با استراحت، درمان های طبی و فیزیوتراپی درمان می شود؛ اما در بعضی موارد هم باید عمل جراحی دیسک کمر انجام شود تا بدفرمی مهره های کمر و آسیب‌دیدگی دیسک کمر درمان شود.

برای کاهش درد کمر خود، شما می توانید از پمادهای مخصوص کاهش درد و روغن های طبیعی نیز استفاده کنید.

بهترین پماد برای دیسک کمر

اگر دوست دارید با پمادهای موثر از شر دردهای عمیق کمرتان خلاص شوید، می توانید پمادهایی مانند پیروکسیکام، پماد متیل سالیسیلات، پماد Tiger Balm، پماد فلفل کپسایسین و پماد لیدوکائین را تهیه کرده و کمرتان را با این پمادها ماساژ دهید. پمادهای مخصوص دیسک کمر مانند یک بی‌حس کننده موضعی عمل می کنند که باعث آرام شدن دردهای عمیق عصبی می شوند و با مسدود کردن سیگنال های اعصاب، درد را از بین می برند.

بهترین روغن برای دیسک کمر

اگر دوست دارید از ترکیبات گیاهی و روغنهای طبیعی برای کاهش درد کمرتان استفاده کنید و به دنبال بهترین روغن برای دیسک کمر خود هستید، می توانید به عطاری بروید و روغن گیاهانی مانند رزماری، اسطوخودوس، اکالیپتوس، نعناع، فلفل چیلی، علف لیمو، زنجبیل و چوب صندل را خریداری کنید. روغن نعناع، از بهترین روغنهای طبیعی برای تسکین کمردرد است. سایر روغنها نیز به کاهش التهاب و درد در اندامهای بدن کمک می کنند و هیچ عارضه ای ندارند.

آیا دیسک کمر خوب میشود؟

دیسک کمر از جمله مشکلاتی است با کمک پزشک متخصص قابل درمان است و در اکثر مواقع خوب می شود. همانطور که به شما توضیح دادیم اگر دیسک کمر یک بار دچار بیرون زدگی شود، برای همیشه ضعیف خواهد شد و احتمال حمله های مجدد کمردرد برای همیشه وجود دارد. به همین دلیل باید با نحوه درست نشستن، ایستادن و بلند کردن اجسام آشنا شوید و تمرینات ورزشی مخصوص تقویت عضلات کمر را انجام دهید و همواره مراقب سلامتی ستون فقرات خود باشید. با رعایت این نکات، شاهد کاهش دردهای پا و کمر خواهید بود و می توانید برای همیشه با درد ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر خداحافظی کنید.

در این مسیر، بهتر است به پزشک متخصص و باتجربه مراجعه کنید تا بهترین روش درمان دیسک کمر را به شما پیشنهاد دهد و کمکتان کند که سریعتر به وضعیت سلامتی و بهبودی برسید.

بهترین دکتر برای درمان دیسک کمر

اگر به فکر آشنایی با بهترین دکتر دیسک کمر هستید و می خواهید کمردردتان را به کمک پزشک متخصص درمان کنید، پیشنهاد می کنیم که به کلینیک درد دکتر آوامهر مراجعه کنید و توسط دکتر آنا آوامهر معاینه شوید.

دکتر آنا آوامهر، متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات است که رتبه سوم بورد تخصصی کشور را در کارنامه خود دارد و از اعضای انجمن طب فیزیکی آمریکا است.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر آوامهر، تمام مشکلات و دردهای مرتبط با ستون فقرات، با استفاده از تجهیزات پیشرفته درمان می شود تا برای همیشه از شر دردهای عضلانی اسکلتی خلاص شوید.

روند درمان دیسک کمر در کلینیک تخصصی دکتر آوامهر

زمانی که شما به دکتر آوامهر مراجعه می کنید تا مراحل تشخیص دیسک کمر و درمان دیسک برای شما انجام شود، ابتدا دکتر به معاینه شما می پردازد. اولین مرحله درمان کمردرد، تشخیص علت درد است که با معاینه مراجعه کننده انجام می شود. سپس در صورت نیاز نوار عصب و عضله انجام میشود تا میزان آسیب دیدگی اعصاب کمر بررسی شود. سپس با توجه به میزان درگیری اعصاب کمر و علائم موجود، بهترین روش درمان دیسک کمر برای شما تجویز می شود.

فیلم توضیحات خانم دکتر آوامهر در مورد عمل بسته دیسک کمر بدون جراحی

در بعضی موارد، میزان آسیب دیدگی دیسک شدید نیست و می توان با فیزیوتراپی، درمان دستی، دارو درمانی و کایروپراکتیک، درد کمر را به حداقل رساند. گاهی اوقات هم طب سوزنی در ناحیه کمر انجام می شود که این کار باعث کاهش فشار، رفع گرفتگی رگها و تحریک اعصاب کمر خواهد شد و به تسکین کمردرد کمک می کند.

یکی از بهترین تکنیک های انجام شده توسط دکتر آوامهر، تکنیک آزادسازی بافت و گره های عضلانی ناحیه است که به کاهش تنش ها و گرفتگی ها در قسمت میانی بدن کمک می کند.

روش انجام کایروپراکتیک برای دیسک کمر به این صورت است که متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، مهره های کمر را حرکت می دهد تا در جای اصلی خود قرار بگیرند و تراز شوند. با این کار، بیرون زدگی دیسک های بین مهره ای و تغییر وضعیت مهره های کمر اصلاح می شوند و ستون فقرات تنظیم خواهد شد. کایروپراکتیک جزو درمان های دستی و موثر برای درمان دیسک کمر است که به کاهش فشار روی دیسک آسیب دیده و کاهش درد کمک می کند.

تکنیک های مختلفی برای کایروپراکتیک کمر وجود دارد که دکتر آوامهر بهترین متد را برای درمان مشکل کمردرد شما انتخاب می کند. روش هایی مانند ماساژ، حرکت دادن کمر و تمرینات کششی هم در متد کایروپراکتیک وجود دارند که به درمان دیسک کمر و تنظیم ستون فقرات کمک خواهد کرد.

اگر میزان بیرون زدگی و آسیب دیسک زیاد باشد، نیاز است که از روش های دیگر مانند اوزون درمانی و تزریق دیسک برای رفع کمردرد استفاده کرد. در ادامه این نوشته، با اوزون درمانی و تزریق دیسک بیشتر آشنا خواهید شد.

اوزون درمانی دیسک کمر

آشنایی با روش اوزون درمانی برای درمان دیسک کمر

اوزون درمانی، یکی از روشهای محبوب برای درمان دیسک کمر است که به عنوان جایگزین عمل جراحی شناخته شده است. در این روش کم تهاجم، پزشک متخصص اقدام به تزریق استروئید و اوزون به داخل دیسک آسیب دیده و عضلات اطراف می کند. با این روش، میزان درگیری عصب کمر و التهاب ستون فقرات کمتر می شود و فرد، درد کمتری را احساس می کند. یکی از مزیت های بزرگ اوزون تراپی این است که انجام این روش، هیچ گونه عوارضی ندارد. در اوزون درمانی، از O3 (اوزون) استفاده می شود که تاثیر مستقیمی روی بهبود دردهای ستون فقرات دارد. اگر نمی خواهید عمل جراحی دیسک کمر را انجام دهید تا از عوارض عمل دور بمانید، اجازه دهید که تکنیک اوزون درمانی برای شما انجام شود. در کلینیک دکتر آوامهر، تکنیک اوزون درمانی برای کاهش درد کمر انجام می شود و جزو موفق ترین روشهای درمان دیسک کمر است.

آشنایی با روش تزریق دیسکوژل برای کاهش کمردرد

همچنین می توان برای درمان دیسک کمر از روش تزریق دیسکوژل استفاده کرد که به عمل بسته دیسک معروف شده است. در این روش، ماده ای به نام دیسکوژل به داخل دیسک تزریق می شود. دیسکوژل، ایمپلنتی ژله ای است که از ترکیب الکل، سلولز و تنگستن ساخته شده است. زمانی که دیسکوژل به داخل کمر تزریق می شود، داخل دیسک می ماند و از مهره های ستون فقرات حمایت می کند. در نتیجه اگر فرد دچار پارگی دیسک، سائیدگی دیسک یا بیرون زدگی دیسک شده باشد، با تزریق دیسکوژل این موضوعات جبران شده و فضای داخل دیسک با دیسکوژل پر می شود. تکنیک تزریق دیسک به داخل کمر، از جمله روشهایی است که در کلینیک دکتر آوامهر برای درمان آسیب به دیسک کمر انجام می شود.

از جمله مزایای تزریق دیسک می توان به کوتاه بودن دوران نقاهت بعد از عمل، عدم وجود عوارض خطرناک، امکان عمل با بیهوشی موضعی، عدم نیاز به باز کردن کانال های نخاعی و… اشاره کرد. تزریق دیسکوژل برای افراد مبتلا به مشکلاتی مانند دیسک کمر، فتق دیسک و تنگی کانال نخاع کمر قابل انجام است. جالب است بدانید که میزان موفقیت تزریق دیسک، بیش از 91 درصد است و در اکثر مواقع منجر به بهبود کمردرد مزمن می شود.

حالا که با تکنیک های انجام شده توسط دکتر آنا آوامهر آشنا شدید برای درمان دیسک کمر خود، به کلینیک این پزشک متخصص مراجعه کنید و درمان بیرون زدگی دیسک کمرتان را به دکتر آوامهر بسپارید تا خیلی سریع، از شر کمردرد و پادرد خلاص شوید و زندگی بدون درد و ناراحتی را تجربه کنید.

از آنجایی که دکتر آوامهر، از روشهای کم تهاجم برای درمان دیسک کمر استفاده می کند، شما می توانید بدون نگرانی از عوارض عمل جراحی، شاهد بهبود وضعیت کمر خود باشید و خیلی سریع به زندگی عادی خود برگردید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید بوده باشد.

8 دیدگاه

  • سلام من بعدیه تایم رانندگی پشت جفت ران پام درد میکنه و یه سوزش همراه با دردگودی کمرویه مهره هم تقریبا وسط ستون فقرات راستای پهلوها چنان درد دارن که شب به سختی اونم به پشت خوابم میبره

    • بله امروزه با روشهای غیر جراحی بدون عارضه تمایل به جراحی دیسک کم شده و در موارد بسیاری شاهد بهبود علائم و بیرون زدگی دیسک با روش های غیر جراحی هستیم.

  • من علائمش رو فک میکنم کاملا دیسکم پاره شده وقتی حالت خوابیده هستم بلند شدن برام وحشتناکه بزور کمرم صاف میشه وقتی هم سرپا میشم کمرم رو به عقب کشیده میشه هر لحظه فکر میکنم الان نصف میشم باید با دوست کمرمو بگیرم تا یک مقداری راه برم بعد از چند دقیقه درد اروم تر میشه البته تا زمانی که سرپا هستم بمحض نشستن حتی روی مبل موقع بلند شدن درد وحشتناکی توی کمر میپیچه بعضی وقتا مچ هر دوپام بی حس میشه و بیشتر اذیت میشم

  • سلام خانم دکتر در صورت انجام عمل بسته دیسک کمر امکان انجام ورزش مثل فوتبال پس از بهبودی وجود داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *