کمر درد، یکی از رایج‌ترین مشکلات در دنیای امروز است که بسیاری از جوانان و سالمندان آن را درگیر خود می کند. زمانی که فرد به کمردرد مبتلا می شود، در کار و زندگی او اختلال زیادی پیش می آید و نمی تواند مانند گذشته به خوبی عمل کند.

با بررسی تاریخچه فعالیت های فرد، می توان به این نتیجه رسید که در اکثر موارد، کمر درد به دلیل وضعیت نادرست بدن و وارد شدن فشار زیاد به کمر اتفاق می افتد. مواردی مانند بارداری، اضافه وزن شدید، آسیب دیدگی مهره های کمر، بلند کردن اجسام سنگین و… از جمله عواملی هستند که منجر به بروز کمر درد شدید می شوند.

در صورتی که کمر درد مزمن و شدید باشد و توانایی راه رفتن و حرکت کردن فرد را تحت تاثیر قرار دهد، یعنی مشکلی جدی پیش آمده است و شما باید به دنبال درمان کمر درد خود باشید. در این حالت باید به پزشک متخصص کمر و ستون فقرات مراجعه کنید تا علت کمردرد شما را تشخیص دهد و بهترین روش درمانی را برای شما تجویز کند.

در این نوشته می خواهیم درباره کمر درد و دلایل به وجود آمدن آن با شما صحبت کنیم. همچنین بهترین روشهای درمان کمر درد را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید این مشکل ناخوشایند را درمان کنید و سریع تر به کار و زندگی خود برگردید.

از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید تا با یکی از دکترهای خوب برای کمر درد در تهران آشنا شوید.

علت کمر درد چیست

علت کمر درد ناگهانی چیست؟

گاهی اوقات ممکن است بدون پیش زمینه قبلی و بدون دلیل خاصی، کمر دردهای ناگهانی را تجربه کنید و ندانید که دلیل این موضوع چیست. در این بخش می خواهیم در مورد علت کمردرد ناگهانی صحبت کنیم و مهمترین دلایل کمر درد ناگهانی را به شما توضیح دهیم.

موارد زیر منجر به کمر درد ناگهانی می شوند:

1- آسیب ورزشی:

یکی از دلایل کمر درد ناگهانی، کشیدگی رباط یا ماهیچه های پشت کمر است. این حالت معمولا زمانی اتفاق می افتد که تمرینات ورزشی سنگین را انجام دهید یا وزنه های سنگین را سریع بلند کنید. در هنگام بلند کردن وزنه های سنگین، وضعیت کمر شما باید صحیح باشد تا به مهره ها و رباط های کمرتان آسیبی وارد نشود. در صورت بلند کردن وزنه های سنگین به صورت مکرر، احتمال دارد که دچار کمردردهای ناگهانی شوید.

2- پارگی دیسک:

دیسک مانند یک نگهدارنده بین مهره های کمر است که کمک می کند مهره ها به راحتی روی هم حرکت کنند و دچار ساییدگی نشوند. گاهی اوقات به خاطر استفاده نادرست از کمر، ممکن است پارگی دیسک اتفاق بیفتد و فرد با کمر درد شدید درگیر شود.

پارگی دیسک با ساییدگی استخوانها و دردهای شدید در ناحیه کمر همراه است. همچنین این موضوع، به برخی از عصب ها نیز فشار وارد می کند که باعث درد در این قسمت از بدن می شوند.

3- آرتروز:

آرتروز نیز یکی دیگر از دلایل کمر درد ناگهانی است که به خاطر استفاده نادرست از ستون فقرات ایجاد می شود. این مشکل معمولا با کمک پزشکان متخصص و با مصرف داروهای مناسب قابل درمان است.

4- پوکی استخوان:

پوکی استخوان، بیماری بسیار خطرناکی است که می تواند مشکلات بسیار زیادی در بدن شما ایجاد کند. در صورت ابتلا به پوکی شدید استخوان، این احتمال وجود دارد که شکستگی در مهره های ستون فقرات اتفاق بیفتد که با درد شدید و بسیار آزاردهنده همراه است.

5- فعالیت کم بدنی:

خیلی از افراد متاسفانه فعالیت بدنی بسیار کمی دارند که این فعالیت کم باعث می شود عضلات و استخوان های ناحیه کمر بسیار ضعیف شوند؛ در نتیجه با کوچکترین فعالیتی، فرد دچار کمر دردهای شدید خواهد شد.

اگر از جمله این افراد هستید، توصیه ما این است که حتما تمرینات ورزشی و کششی سبک را در طول روز انجام دهید و فعال باشید تا بتوانید از سلامتی ستون فقرات خود بیشتر مراقبت کنید.

6- اضافه وزن شدید:

گاهی اوقات ممکن است به صورت تدریجی دچار اضافه وزن شوید و این موضوع کم کم روی کمرتان فشار وارد می کند و در نتیجه دچار کمر درد ناگهانی خواهید شد. برای این موضوع بهتر است با رعایت تغذیه سالم و ورزش منظم، وزن اضافه خود را کاهش دهید.

اکثر افرادی که به پزشک متخصص کمر مراجعه می کنند، خانم ها هستند و این موضوع به معنای شیوع کمردرد شدید در خانم ها است. کمر درد در زنان به دلایل مختلفی به وجود می آید که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد:

علت درد کمر در زنان چیست

علت کمر درد در زنان

از جمله دلایل کمر درد در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیرون زدگی دیسک کمر
  • وارد شدن ضربه به ستون فقرات و آسیب دیدگی مهره های کمر
  • انجام دادن فعالیت های سنگین به صورت مکرر
  • فرسودگی و ساییدگی مهره ها
  • اضافه وزن شدید و افزایش فشار روی مهره های کمر و دیسک بین مهره ای
  • بیماریهای ستون فقرات مانند آرتروز و روماتیسم
  • وجود توده های غیرطبیعی در ناحیه کمر
  • اسپاسم شدید عضلات ناحیه کمر
  • رگ به رگ شدن کمر
  • بروز عفونت زنانه یا عفونت در ناحیه کمر
  • پارگی رباط های کمر
  • شکستگی غضروف بین مفاصل
  • وجود مشکل در مفصل ساکروایلیاک
  • وضعیت نادرست بدن در هنگام رابطه جنسی
  • سندرم پیریفورمیس
  • بی تحرکی و ضعف عضلات کمر
  • بیماری التهابی لگن
  • اسپاسم عضلات رحم در دوران قاعدگی
  • مشکلات روحی، استرس و اضطراب
  • رژیم غذایی ناسالم

بهترین پیشنهاد برای خانمهای مبتلا به کمر درد شدید، این است که سریعتر به پزشک متخصص کمر و ستون فقرات مراجعه کنند تا وضعیت مهره های کمرشان بررسی شود. همچنین با اصلاح سبک زندگی و کاهش استرس، می توان درد کمر را سریعتر از بین برد.

کمر درد در بارداری

بسیاری از خانم ها، کمر درد را در دوران بارداری خود تجربه می کنند. کمر درد در بارداری، موضوعی طبیعی است و مشکل خاصی ایجاد نمی کند. گاهی اوقات میزان کمردرد بارداری به قدری شدید است که باید به پزشک متخصص کمر و ستون فقرات مراجعه کرد تا معاینه کمر را انجام دهد.

از جمله اصلی ترین دلایل کمر درد در بارداری، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحمل وزن اضافی جنین و وارد شدن فشار به مهره های کمر
  • بارداری در سن بالا
  • وارد شدن فشار زیاد به کمر در حاملگی های دوم و سوم
  • افزایش میزان گودی کمر به دلیل وضعیت بدنی نامناسب

این موارد از جمله اصلی ترین دلایل کمر درد در بارداری هستند. بنابراین برای کاهش میزان کمر درد، بهتر است خانمها به وضعیت بدن خود بیشتر توجه داشته باشند؛ مثلا به جای جلو دادن شکم و گود کردن کمر، حالت بدنی مناسب خود را در زمان خوابیدن و راه رفتن حفظ کنند.

6 راه پیشگیری از مبتلا شدن به کمر درد

بهترین روش ها برای درمان کمر درد

تا اینجا، با دلایل اصلی کمر درد مزمن آشنا شدید. اگر دچار کمر درد ناشی از برداشتن جسم سنگین یا کمر درد عصبی شده اید و به دنبال درمان سریع کمردرد هستید، می توانید یکی از روشهای درمانی زیر را انجام دهید. برخی از این روشها، جزو روشهای درمان سنتی کمر درد هستند و بعضی از این روشها نیز تخصصی تر هستند.

البته باید دقت داشته باشید که انتخاب روش درمانی باید توسط پزشک متخصص انجام شود و از درمان خودسرانه کمر درد خودداری کنید.

از جمله روشهای درمانی موثر برای درمان کمر درد شدید می توان به روشهای زیر اشاره کرد:

1- درمان دارویی:

اگر به دنبال مسکن فوری و داروی قوی کمر درد هستید، می توانید قرص هایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن، ترامادول و… را بعد از تجویز پزشک مصرف کنید.

2- تمرینات ورزشی:

گاهی اوقات ، دلیل کمر درد مزمن، ضعف عضلات یا انحراف در بعضی از مفاصل است. در این صورت بهتر است زیر نظر یک پزشک متخصص، به انجام تمرینات ورزشی اصلاحی بپردازید.

تمرینات اصلاحی زیادی وجود دارند که می توانید آنها را برای تقویت عضلات و قوی شدن مفاصل خود انجام دهید تا سریعتر از درد کمر راحت شوید.

3- طب سوزنی:

یکی از بهترین روشها برای درمان کمر درد شدید، انجام طب سوزنی است. طب سوزنی منجر به تحریک عصب های بدن می شود تا تمام بافتهای بدن، شروع به ترمیم و بازسازی کنند. برای درمان کمر درد به کمک طب سوزنی، بهتر است به پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید.

4- جلسات فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی نیز از دیگر روشهای موثر برای درمان کمر درد شدید است.

5- درمان دستی و کایروپراکتیک:

کایروپراکتیک روشی است که به تنظیم سیستم عصبی بدن و تراز شدن استخوانها کمک می کند. در جلسات کایروپراکتیک، پزشک متخصص با کمک حرکات دستی نرم و ماساژهای آرام تلاش می کند تا استخوانها و مفاصل را به محل اصلی خود برگرداند. کایروپراکتیک جزو درمانهای دستی است و حتماً باید توسط پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام شود.

6- پماد برای درمان کمر درد:

بعضی از ژل ها و پمادهای مسکن، با عصاره گیاهان و مواد طبیعی تولید می شوند و درد و التهاب بدن را به میزان زیادی کاهش می دهند. پماد دپی، پماد لیدوکائین، روغن تایگر بالم و پماد منتول از جمله بهترین پمادها برای درمان کمر درد هستند.

7- اوزون درمانی:

اوزون پزشکی، خاصیت ضدالتهاب و ضددرد دارد و به همین دلیل اوزون برای درمان دردهای کمر قابل تزریق است. افرادی که مشکلاتی مانند تخریب دیسک های بین مهره ای و تخریب غضروف مفصلی را تجربه کرده اند، می توانند از تکنیک اوزون درمانی استفاده کنند. با تزریق اوزون به ناحیه کمر، سلولهای بنیادی تحریک می شوند و بافتهای بدن مانند غضروف ها شروع به بازسازی می کنند. اگر پس از اتفاقاتی مانند زمین خوردن، افتادن، بلند کردن جسم سنگین و… دچار کمر درد شده اید، می‌توانید به پزشک متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید تا تزریق اوزون را برای شما انجام دهد.

8- تزریق دیسک:

در موارید که دیسک بین مهره ای تخریب شده باشد، مهره های کمر روی هم فشار وارد می کنند و فرد دچار کمر درد شدید و مزمن می شود. در این حالت، پزشک می تواند از تکنیک تزریق دیسک استفاده کند. تزریق دیسکوژل برای افراد مبتلا به بیرون زدگی دیسک و تنگی کانال نخاعی کمر قابل انجام است. در این روش، ماده ای به نام «دیسکوژل» به داخل دیسک کمر تزریق می شود. بعد از تزریق ماده به داخل کمر، دیسکوژل در داخل دیسک می ماند و از مهره های ستون فقرات حمایت می کند. تکنیک تزریق دیسک باید توسط پزشک متخصص طب فیزیکی یا متخصص ستون فقرات انجام شود.

9- تکنیک آزادسازی بافت و گره های عضلانی:

اگر دلیل کمر درد، اسپاسم عضلات و بروز گرفتگی در گره های عضلانی باشد، پزشک متخصص باید این گرفتگی گره های عضلانی را آزاد کند. برای آزادسازی بافت و گره های عضلانی، پزشک متخصص بافتهای مختلف بدن شما را لمس می کند تا نقاط دردناک را پیدا کند. سپس با روشهایی مانند سوزن خشک، ماساژ و… به آزاد شدن این گره های عضلانی کمک می کند. یادتان باشد که تکنیک آزادسازی بافت و گره های عضلانی باید توسط پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام شود.

10- عمل جراحی:

در صورتی که میزان آسیب به مهره های کمر بسیار شدید است و با استفاده از روشهای گفته شده قابل درمان نیست، باید عمل جراحی روی کمر انجام شود. مثلاً زمانی که غضروفهای بین مفاصل کمر کاملاً از بین رفته اند یا مهره های کمر روی هم افتاده اند، پزشک جراح، اقدام به عمل جراحی کمر می کند.

در صورتی که به پزشک متخصص کمر درد مراجعه کنید، بدون نیاز به پرداخت هزینه سنگین و عمل های جراحی طولانی، مشکل کمر درد شما درمان می شود. در کنار درمان، باید سبک کار و زندگی خود را اصلاح کنید تا دیگر دچار کمردرد نشوید. در ادامه با یکی از بهترین پزشکان متخصص درد کمر در تهران آشنا خواهید شد.

سوالات متداول در مورد کمر درد

در ادامه بعضی از سوالات متداول در مورد کمر درد را مطالعه خواهید کرد.

مواد غذایی برای درمان کمر درد

رعایت رژیم غذایی سالم، یکی از مهم ترین کارهایی است که به کاهش کمر درد کمک می کند. برای کاهش التهاب و درد کمر، خوراکی های زیر را بیشتر مصرف کنید:

1- روغن زیتون طبیعی:

روغن زیتون یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای کاهش التهاب و درد کمر است. روغن زیتون را می توانید در کنار سالاد سبزیجات میل کنید.

2- ماهی و روغن ماهی:

مصرف ماهی های چرب مانند سالمون، قزل آلا و روغن ماهی، به کاهش درد در ناحیه کمر کمک می کند.

3- آجیل و مغزیجات:

آجیل و مغزهای خوراکی، سرشار از امگا 3 و اسیدهای چرب هستند که به بازسازی بهتر مفاصل بدن و سلامتی استخوانها کمک می کند.

4- میوه ها و سبزیجات:

مصرف سبزیجات، تاثیر زیادی روی سلامتی بدن و بازسازی مفاصل دارد. به همین دلیل برای کاهش کمر درد، بهتر است از انواع سبزیجات تازه استفاده کنید. همچنین میوه هایی مانند سیب، آناناس، مرکبات، آلبالو و انواع توت ها از جمله میوه های عالی برای کاهش درد کمر هستند.

5- حبوبات:

مصرف حبوباتی مانند عدس، لوبیا و نخود باعث بهبود و بازسازی قسمت های آسیب دیده بدن مانند مفاصل کمر و زانو می شود.

7- چای سبز:

چای سبز، یک ضدالتهاب طبیعی است که به کاهش دردهای بدن کمک کرده و مانند یک مسکن فوری کمر درد عمل می کند.

8- غلات کامل:

برای سلامتی مفاصل خود، از غلات کامل مانند گندم، جو، برنج قهوه ای و… استفاده کنید تا مواد معدنی موردنیاز بدنتان تامین شوند.

9- ادویه های ضدالتهاب:

ادویه هایی مانند زنجبیل، زردچوبه و پودر سیر ضدالتهاب هستند و به کاهش سریع درد کمک می کنند.

10- شکلات تلخ:

شکلات تلخ خالص، تاثیر زیادی روی کاهش التهاب ها و دردهای مفصلی می گذارد و به همین دلیل مصرف آن برای سلامتی مفاصل مفید است.

بهترین روش خوابیدن برای کمردرد

تا به اینجا با دلایل کمر درد آشنا شدید و در این قسمت می خواهیم نکات مهم برای خوابیدن در زمان ابتلا به کمر درد را به شما توضیح دهیم. کیفیت خوب خواب شبانه، بسیار مهم است و به بهبودی سریعتر شما کمک می کند. نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که در زمان خوابیدن، مراقب وضعیت بدن خود باشید تا فشار کمتری به کمرتان وارد شود. در هنگام خواب، به وضعیت بدن و مهره های کمر خود توجه نمی کنیم و این موضوع ممکن است باعث انحراف کمر در زمان خواب شود.

در صورت ابتلا به کمر درد، نکات زیر را در زمان خوابیدن رعایت کنید:

  • از یک وسیله حمایتی مانند بالشت استفاده کنید. برای خواب راحت از یک وسیله حمایتی مانند بالشت برای زیر پا و پهلوها استفاده کنید. همچنین می توانید از تخت های قابل تنظیم استفاده کنید تا فشار کمتری به کمرتان وارد شود.
  • حالت بدنی خود را طوری تنظیم کنید که فشار کمی به ستون فقرات شما وارد شود. خوابیدن به پهلو با کمی خم کردن زانو مناسب است و فشار روی کمر را کمتر می کند.
  • نور اتاق را کم کنید، دمای اتاق را تنظیم کنید و و سر و صدا را کاهش دهید تا بتوانید خواب آسوده ای را تجربه کنید.
  • برای تجربه خواب راحت و باکیفیت، ریلکس کنید تا سریعتر به خواب بروید. با یک بار امتحان کردن این روش، خوابی آرام و راحت را تجربه خواهید کرد.
  • قبل از خواب از الکل و کافئین استفاده نکنید تا دچار بدخوابی و بی خوابی نشوید.

تمرینات ورزشی برای بهبود کمردرد

ورزش های مناسب برای درمان کمر درد

یکی از کارهای مفید برای درمان کمر درد، انجام تمرینات ورزشی است تا بتوانید مفاصل و عضلات بدنتان را تقویت کنید.

در ادامه 7 حرکت ورزشی بسیار ساده و آسان را به شما معرفی می کنیم که به سلامتی ستون فقرات و درمان کمر درد شما کمک می کند.

1- جمع کردن زانوها به سمت قفسه سینه:

در این حرکت، کافی است روی زمین به پشت دراز بکشید و سپس با استفاده از دستان خودتان، زانوها را به صورت تک به تک به سمت سینه خودتان جمع کنید. می توانید برای هر زانو با دست مخالف این کار را انجام دهید یا اگر برایتان سخت است می توانید از دو دست کمک بگیرید.

دقت کنید که خیلی شدید این کار را انجام ندهید تا فشار زیادی به ستون فقرات شما وارد نشود و دچار درد نشوید.

2- جمع کردن همزمان زانوها:

این حرکت نیز برای درمان تدریجی کمر درد بسیار موثر است و به حرکت قبلی شباهت زیادی دارد؛ اما در این حالت به جای اینکه به صورت تک تک زانوها را در سینه جمع کنید، باید به صورت همزمان این کار را انجام دهید.

توصیه ما این است که اگر خیلی مبتدی هستید، ابتدا حرکت قبلی را انجام دهید و سپس به سراغ این حرکت بیایید تا تاثیر آنها را مشاهده کنید.

3- حرکت زانوها به پهلو:

این حرکت نیز یکی از حرکت های بسیار جذاب و کاربردی است که می توانید از آن برای تقویت ستون فقرات خودتان و مفاصل کمر و لگن استفاده کنید. انجام این حرکت به این شکل است که باید به صورت کامل به پشت دراز بکشید و شانه های خودتان را به زمین بچسبانید.

سپس زانوهای خودتان را به شکل زاویه 90 درجه بالا بیاورید و دو دست خودتان را به دو طرف باز کنید تا شانه های شما را روی زمین فیکس کنند. پس از این کار زانوها را در همان حالت یکبار به پهلوی چپ ببرید و در همانجا مکث کنید و یک بار به پهلوی راست ببرید و چندین بار تکرار کنید.

حواستان باشد که مهمترین نکته این است که شانه های شما ثابت بمانند و از زمین بلند نشوند.

4- تمرین چرخش کمر با یک زانو:

این حرکت به شما کمک می کند که چرخش بسیار مناسبی را به ستون فقرات خودتان منتقل کنید. در این حالت باید به پشت دراز بکشید و سپس یک زانوی خودتان را به بالا بیاورید و زاویه 90 درجه در آن ایجاد کنید.

پس از این کار با دست مخالف زانوی خودتان را بگیرید و آن را به همان سمت مخالف بچرخانید. در این حرکت هم باید سعی کنید که شانه هایتان تا حد ممکن از روی زمین بلند نشوند.

این حرکت را برای زانوی بعدی نیز انجام دهید و سعی کنید این حرکت را تا 10 بار تکرار کنید تا تاثیر فوق العاده آن را پس از مدتی حس کنید.

5- کشش زانوها به صورت قلاب شده:

کشش زانوها به صورت قلاب شده، به شما کمک می کند تا کشش بسیار مناسبی را در ستون فقرات و زانوها ایجاد کنید. در این حرکت نیز به پشت دراز بکشید و سپس زانوهای خودتان را به صورت 90 درجه به بالا بیاورید.

پس از این کار یک پای خودتان را روی زانوی پای دیگر قرار دهید و ران پای دیگر خودتان را بگیرید و به سمت سینه جمع کنید. این حرکت کشش بسیار زیادی را در زانوها و کمر ایجاد می کند و تاثیر فوق العاده ای دارد. پس از انجام این کار، حرکت را برای زانوی دیگر نیز انجام دهید.

6- تمرین کشش همسترینگ:

کشش همسترینگ، حرکتی ساده و موثر است. در این حرکت باید بنشینید و یک پای خودتان را کاملا دراز کرده و پای دیگر را جمع کنید. سپس دستان خودتان را به سمت پای باز خودتان بکشید و سعی کنید بدن خودتان را نیز کشش کامل بدهید و به سمت پایتان خم شوید.

انجام این حرکت با مکثی کوتاه، باعث ایجاد کشش در همسترینگ شما می شود و به تقویت عضلات کمر و عضلات همسترینگ نیز کمک می کند. بهتر است این حرکت را برای هر دو پا انجام دهید.

7- حرکت حالت کودک:

تمرین دیگری که به کشش عضلات پشت کمر و تقویت این عضلات کمک می کند، حرکت بچه (Child Pose) است. این حرکت به این صورت است که باید به صورت چهار زانو بنشینید. سپس دستان خودتان را دراز کرده و به جلو خم شوید و روی زمین تا می توانید خودتان را به جلو بکشید تا کشش زیادی را در عضلات پشت کمر خود حس کنید.

دقت کنید که در این حرکت باید باسن خودتان را روی پاها ثابت نگه دارید و فقط دستها باید کشیده شوند.

معرفی دکتر خوب برای کمردرد

اگر به دنبال پزشک متخصص باتجربه برای درمان کمر درد خود هستید، پیشنهاد می کنیم که به کلینیک دکتر آنا آوامهر مراجعه کنید و درمان درد کمر خود را به این پزشک حرفه‌ای بسپارید.

دکتر آوامهر، یکی از بهترین پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران است که انواع مشکلات مربوط به ستون فقرات را با روشهای غیرتهاجمی درمان می کند.

بسیاری از افرادی که به کمر درد شدید و مزمن مبتلا شده بودند، توسط دکتر آوامهر درمان شدند و هم اکنون به راحتی مشغول فعالیتهای روزانه خود هستند. شما می توانید نظرات مثبت بیماران دکتر آوامهر را در سایت نوبت دات آی آر یا نی نی سایت مطالعه کنید تا بتوانید با خیال راحت به این پزشک اطمینان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *